Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

VRO Expert

Foto: Ad Kievit Foto: Ad Kievit

De VRO Expert is voor elke motorrijder toegankelijk, ongeacht leeftijd, type motor of rijervaring en is gericht op het verhogen van jouw veiligheid en de verkeersveiligheid. Bij elke oefening wordt besproken waarom die gedaan wordt en waar jouw persoonlijke uitdaging in zit. Uiteindelijk kun je op basis van je eigen ervaringen gedurende de dag zelf de connectie maken naar veilig verkeersgedrag op de openbare weg.

Locatie en niveau:

Iconen

Waarom VRO Expert?

Het is belangrijk om te weten dat het alleen maar verhogen van de voertuigbeheersing vaak kan leiden tot een hogere ongevalsbetrokkenheid. Vandaar dat we in de VRO Expert de deelnemers in allerlei oefensituaties duidelijk maken waar de beperkingen liggen: die van de motorrijder zelf en die van de motor! Als je bijvoorbeeld tijdens deze dag als motorrijder ervaart dat het maken van een noodstop zelfs in gecontroleerde omstandigheden niet de eerste keer lukt, maar pas na een aantal keren oefenen, wat leer je dan hiervan? Ons doel is dat jij als motorrijder aan het eind van deze cursus niet het terrein verlaat met het gevoel de getrainde situaties in het vervolg wél te beheersen, maar met het idee dat je een noodstop of een uitwijkmanoeuvre in het dagelijks verkeer beter kunt voorkomen.

Oefeningen

Remmen: Je zult ervaren dat bij het remmen op hogere snelheid de mentale belasting toeneemt. Je leert, door je te concentreren op de rem die de hoogste vertraging geeft, ook onder die omstandigheden optimaal te remmen en minimaal te verkrampen. Je ervaart ook dat het uitvoeren van een optimale vertraging onder gecontroleerde omstandigheden de nodige oefening vereist en je zult je ervan bewust worden dat een noodstop in het dagelijks verkeer beter voorkomen kan worden.

Aquaplaning: Als motorrijder ken je de onmogelijkheden van hard remmen en gelijktijdig scherp uitwijken. Je ervaart dat de beslissing voor het loslaten van de rem en het inzetten van de uitwijkmanoeuvre zo snel mogelijk moet worden genomen na het waarnemen van het obstakel. Verder zul je de nadelige effecten van te lang doorremmen meemaken. Ook leer je dat door het toevoegen van een onzeker element - zoals een nat wegdek - bij het uitwijken, het moeilijker wordt om tijdig te beslissen wat je moet doen. Wanneer en hoe moet de uitwijkmanoeuvre worden ingezet? Je komt er achter dat deze handeling op de openbare weg beter kan worden voorkomen.

Lane change: In deze oefening zul je ervaren dat het stuur en het afschuinen van de motor belangrijke hulpmiddelen zijn bij het maken van een snelle uitwijkmanoeuvre op hoge snelheid. Ook hier geldt dat je met deze oefening zelf ervaart hoe lastig het is om, vooral bij het toenemen van de rijsnelheid, een dergelijke manoeuvre uit te voeren.

Bochtentechniek: In deze oefening ligt de nadruk op het inschatten en op de juiste wijze snelheid en positie aan te passen. Zo ben je in staat om een bocht technisch via een vloeiende en veilige rijlijn te maken. Souplesse in het rijden van bochten en het ervaren van de grenzen geeft in de praktijk veel grotere veiligheidsmarges, mits die grens in de praktijk niet wordt bereikt. Juist daarom is het correct inschatten en rijden van de juiste lijn belangrijk. Uiteraard is het ‘fun-gehalte’ bij deze oefening optimaal!

Bermvlucht: In bepaalde (nood)situaties kan het handig, of zelfs noodzakelijk, zijn dat je leert om de berm als vluchtweg te gebruiken. Het geeft misschien een angstig gevoel, maar als je gebruik maakt van de juiste kijktechniek, (zit)houding en voertuigbediening, kan dit in principe met elke motor. Natuurlijk gaan we in deze oefening opbouwend te werk. Maar let op: alles mag, niets moet! 

Band/balk/zand: Het blijkt dat motorrijders vaak angst hebben om met hun voertuig ergens overheen te rijden. In de praktijk heeft dit tot gevolg dat er geremd en/of uitgeweken wordt, terwijl dat niet meer mogelijk is. Het gevolg kan een valpartij zijn, of een botsing met een tegenligger of een obstakel in de berm. Om deze angst weg te nemen laten we je ervaren dat het overrijden van een voorwerp in dergelijke situaties een betere optie is. Ook kan je tijdens het remmen worden geconfronteerd met vervuiling van het wegdek. Deze vervuiling kan ervoor zorgen dat de band de grip op het wegdek verliest, met als gevolg blokkerende wielen en instabiliteit. De daarop volgende ‘herstelperiode’ verloopt vaak zo ongelukkig dat een onnodig lange remweg ontstaat. Het is dus van belang het wegdek goed te ‘lezen’ zodat de remacties vooraf kunnen worden gepland en ieder weggedeelte waarop hard kan worden geremd, optimaal wordt benut.

Remmen in de bocht: Het met een afgeschuinde motorfiets remmen wordt door veel motorrijders beschouwd als onmogelijk. Echter dit ontneemt hen de mogelijkheid om op cruciale momenten op een goede manier te reageren. Dat dit kan leiden tot een ongeval mag duidelijk zijn. Ervaar het zelf door dit te oefenen en je zult verbaasd zijn over het resultaat.

Locatie en tijd

De VRO Expert wordt gegeven op onze locatie in Lelystad: het oefencentrum van de Politieacademie. De opleidingsdag start om 8.30 uur met ontvangst en is ongeveer om 16.30 uur afgelopen.

Certificaat

Uiteraard ontvang je een certificaat van deelname. Na afloop van de cursus sturen we je deze per e-mail toe! Je kunt dan zelf beslissen of je het certificaat wilt printen en/of gelijk digitaal door wilt sturen naar je motorverzekeraar om extra korting aan te vragen. Wie zijn motor bij KNMV Verzekeringen heeft ondergebracht, krijgt na het volgen van de VRO Expert gedurende vijf jaren een premieverlaging van 10 procent!

Prijzen

  • KNMV-leden € 225,-
  • Niet-leden € 250,-
  • Groepskorting vanaf 8 pers. op aanvraag

Service

Inschrijven

Schrijf je in via de cursuskalender. Let op dat je kiest voor de datum van jouw voorkeur.