Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

Team Nederland gaat voor top 8-klassering bij MXoN

Foto: Wilco Schellevis Foto: Wilco Schellevis

Komend weekend wordt in Letland de Motocross of Nations verreden. Deze prestigieuze landenwedstrijd vormt voor zowel de geselecteerde rijders als voor hun bondscoaches het hoogtepunt van het jaar. Ook voor KNMV-bondscoach Marcel Hartman. “We gaan voor de top 8.”

Elk jaar is het selecteren van drie rijders die het land vertegenwoordigen een lastige klus. Door het wegvallen van de geblesseerde Jeffrey Herlings en een van zijn mogelijke vervangers Herjan Brakke werd het er ook dit maal niet eenvoudiger op voor bondscoach Hartman. “Natuurlijk wil je altijd het sterkste team opstellen”, zegt hij. “Vorig jaar wilden we een aantal jongens met elkaar vergelijken tijdens twee stages, maar dit jaar wilden we graag onze keus eerder bekend maken. En toen brak dus helaas Jeffrey zijn been.”

Omdat ook kandidaat Brakke door een ernstige knieblessure niet inzetbaar is, moest Hartman alternatieven op een rijtje zetten. “Glenn Coldenhoff en Marc de Reuver waren toch wel snel duidelijk en voor de derde plek kwamen we uit bij Ceriel Klein Kromhof. In het Open Nederlands Kampioenschap in de MX1-klasse heeft hij (op een 350 cc-machine) laten zien dat hij zeker wat in huis heeft. Hij was voor Marc de grootste concurrent voor de titel.”

De wedstrijd in het verre Letland brengt voor Hartman meer organisatie mee dan het treffen in Duitsland vorig jaar of het evenement in Lommel van 2012. “Maar ik geloof dat we het allemaal aardig onder controle hebben”, aldus Hartman. Net als afgelopen jaar wordt hij in Kegums bijgestaan door Carlo Hulsen en een fysiotherapeut voor de rijders.

Trainen in 'Denemarken'

Vorige week werkte de selectie tot volle tevredenheid een gezamenlijke training af. De Reuver twitterde dat hij onderweg was naar Denemarken. “Zo ver voelde het voor hem, maar we waren toch echt in Emmen en Delfzijl”, lacht Hartman. De twee gekozen banen vormden een goede voorbereiding voor Kegums, meent hij. “Afhankelijk van de preparatie is Kegums ook een beetje 'half-half': deels zand en deels hard. Je moet altijd uitgaan van je individuele kracht, maar die jongens passen zich snel aan. Het is ook de grootste wedstrijd van het jaar en ook bij die mannen leeft dat. Dat mogen we ook van ze verwachten. Marc is altijd duidelijk aanwezig, Ceriel ging goed en Glenn straalde weer vertrouwen uit. Hij zei het ook: de schoepenband zat er weer in.”

Alle drie rijders rijden graag in Letland. Coldenhoff finishte vorig jaar een keer als derde in de MX2 Grand Prix op hetzelfde circuit, terwijl Klein Kromhof met een gebroken heup in 2013 ook een derde plaats pakte in het EMX250. De Reuver veroverde er in 2012 als invaller nog een top 10-klassering. “Maar juist daarom moet je waken voor een hoera-stemming”, waarschuwt Hartman. “Er zijn tegenwoordig veel meer rijders die hard rijden in het zand.”

Finishen is een must

Coldenhoff, die dit jaar in de eerste vier GP's drie maal op het podium stond, bijt in Kegums als MX2-rijder het spits af. Klein Kromhof rijdt in de MX1-klasse de eerste en de laatste manche. De Reuver start als Nederlandse vertegenwoordiger in de Open-klasse in de tweede en derde heat. Een bewuste keus, legt Hartman uit. “Ceriel verbruikt nogal wat energie tijdens het rijden. Niks mis mee, maar dan is het prettig om wat langer rust te pakken. Marc heeft dit jaar ook de strandrace in Le Touquet gereden, een hele lange wedstrijd. Hij kan die twee manches kort na elkaar zeker aan.”

De concurrentie tussen de meer dan dertig landen is groot. Na een elfde plaats in het Duitse Teutschenthal in 2013 zet Hartman dit jaar in op een top 8-klassering, en stiekem nog wat hoger. “Zo'n zes, zeven teams zijn in de breedte gelijkwaardig. Ik hoop dat wij mee kunnen met die landen. Ik ben tevreden als we er het maximale uithalen, ongeacht het resultaat. We hebben goed getraind, de teamspirit is er zeker, het materiaal is in orde, nu is het aan de mannen zelf. We geven ze altijd mee dat ze moéten finishen. Desnoods met de motor op de nek.”

Meer nieuws