Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

ONK Wegrace 2015: samen met de buren

Blije gezichten na de persconferentie op TT Circuit Assen, met v.l.n.r.  de heren Van Berkesteijn (KNMV), De Geus (KNMV), Rentmeesters (BMB), Van de Beek (KNMV) en Driessen (BMB) Foto: Ad van de Graaf Blije gezichten na de persconferentie op TT Circuit Assen, met v.l.n.r. de heren Van Berkesteijn (KNMV), De Geus (KNMV), Rentmeesters (BMB), Van de Beek (KNMV) en Driessen (BMB) Foto: Ad van de Graaf

Na een problematische start van het ONK wegrace in 2014, waarbij veel onrust is ontstaan bij rijders, organisatoren en vele andere betrokkenen, heeft de KNMV de koe bij de horens gevat en concrete plannen ontwikkeld om voor de nabije toekomst meer zekerheid te bieden voor de wegracesport.

Door diverse personeelswisselingen had de KNMV binnen de eigen organisatie de nodige achterstand goed te maken in een periode dat hen weinig tijd was gegund. Met de benoeming van Camiel van Berkesteijn als Sporttechnisch Manager, Nicolette Petri als Wegracesecretaris, Evert van de Beek als voorzitter en Wim Hendriks als nieuw lid van de Wegrace Commissie ging een grotendeels nieuw team aan de slag.

In eerste instantie ging men met alle partijen in overleg om oplossingen te vinden voor het lopende seizoen, dat werd geplaagd door veel te kleine startvelden en financiële problemen bij teams en organisatoren. Het was noodzakelijk om afspraken met organisatoren en circuitpromotors vast te leggen, zodat het seizoen 2014 op volwaardige wijze voltooid kon worden.

Op hetzelfde moment werden plannen voor de nabije toekomst gesmeed, waarbij voorop stond dat het ONK voldoende en betaalbare startgelegenheid moet bieden voor zoveel mogelijk rijders in de volgende klassen: Superbikes, Supersport, Moto3, Supermono, Classics en Zijspannen.

Aangezien onze buurlanden deels met identieke problemen werden geconfronteerd, heeft de KNMV de contacten aangehaald met de FMB-BMB in België en de DMSB in Duitsland. Dit constructieve overleg en de gemeenschappelijke wens om de wegracesport een nieuwe impuls te geven, heeft tot resultaat dat we in juni 2014 al een wedstrijdkalender voor het seizoen 2015 kunnen presenteren, waarbij we met de Belgen gecombineerde kampioensraces in drie landen gaan verrijden. Zowel de technische als de wedstrijdreglementen worden hiervoor op elkaar afgestemd.
 
Samen met de Duitsers wordt een Moto3-competitie opgezet en in Spanje een gecombineerde voorjaarstraining gehouden. Om ONK-coureurs beter voor te bereiden op het raceseizoen wordt de service voor hen verhoogd, onder meer met fysieke wintertrainingen en workshops over voeding en blessurebestrijding door de KNMV Bondscoach Barry Veneman.

Concept wedstrijdkalender 2015 (o.v.)
11/12 april:  Croix-en-Ternois (F)
9/10 mei:  Hengelo (NL)
16/17 mei:  Mettet (B)
24/25 mei:  Oss (NL)
20/21 juni:  Oostende (B)
11/12 juli:  Zolder (B)
25/26 juli:  Chimay (B)
10/11 oktober: Assen (NL)

ONK als bijprogramma in Assen (o.v.)
24/26 april:  World Superbike
25/27 juni:  Dutch TT
8/9 augustus: Gamma Racing Day
26/27 september: British Superbikes

Toelichting raceprogramma 2015

• Niet op alle circuits komen alle klassen aan de start, omdat dit niet mogelijk of wenselijk is. Deze invulling zal in een verder stadium worden bekendgemaakt.

• Er is een gerede kans dat Zandvoort in 2015 weer terugkeert op de wedstrijdkalender.

• Alle categorieën komen ieder weekend twee keer aan de start. Gereden wordt voor het Nederlands, het Belgisch en een gecombineerd kampioenschap.

• Het wedstrijdprogramma zal zeer compact zijn, waarbij de nadruk ligt op veel starts met korte races naar Brits model.

• Er zal getracht worden databotsingen met het IDM te voorkomen, zodat Nederlandse en Belgische licentiehouders naar wens ook in Duitsland kunnen rijden.

• Om de reiskosten te beperken bevinden de circuits zich in een straal van maximaal 400 km vanuit het centrum van ons land.

• In de Open Moto3-klasse worden ook tweetakt motoren toegelaten.

• Het wedstrijdprogramma kan worden aangevuld met Cup- en andere klassen om een koppeling met de breedtesport te bewerkstelligen en de kosten voor een organisator te beperken.

• De technische reglementen worden zoveel mogelijk afgestemd op de stock-klassen van de FIM.

• Het inschrijfgeld wordt per evenement vastgesteld, waarbij een betere balans is tussen aantal circuitminuten en inschrijfgeld.

Trefwoorden

Meer nieuws