Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

GP Classic-klasse toegevoegd aan ONK wegrace

De bestaande Classics klasse van het ONK wordt komend seizoen uitgebreid, Foto: Ad van de Graaf De bestaande Classics klasse van het ONK wordt komend seizoen uitgebreid, Foto: Ad van de Graaf

Met ingang van het nieuwe wegraceseizoen wordt de zogenoemde GP Classic aan het ONK-programma toegevoegd. Deze klasse voor 250 en 350 cc-tweetakt tandemtwins van 1974 tot en met 1984 zal samen rijden met de Classics, maar strijdt voor een apart kampioenschap.

De tweetakten leken zo goed als verdwenen uit de nationale wegracerij, maar dat betekent allerminst dat de groep liefhebbers van 250 en 250 cc-prototypes is uitgestorven. “Al een jaar of vijf bestaan er plannen om iets met die groep te doen. Er zijn nog behoorlijk wat oud-coureurs die bijvoorbeeld een Yamaha TZ 250, een Rotax of een Kawasaki KR350 in de schuur hebben staan”, legt Frank van der Linden, voorzitter van de Wegracecommissie, uit. “Bovendien is er ook een groep 'youngtimers' die motoren uit die tijd in ere herstellen. Voor die mensen en ook voor de liefhebbers naast de baan komen we nu met de GP Classic.”


De GP Classic staat open voor 250 en 350 cc-tweetakt tandemtwins zonder powervalves uit de periode januari 1974 tot december 1984. De tweetaktblokken moeten huizen in buizenframes van staal of aluminium, waarbij ook frames van specialisten als Bakker, Bimota of Harris worden toegelaten. Replica's en aangepaste straatmotoren zijn niet toegestaan. Slicks, intermediates en bandenwarmers passen evenmin binnen het reglement. Om te voldoen aan de geluidslimiet van 102 dBa mogen deelnemers gebruik maken van airboxes. “De geluidsgrens is dezelfde als die voor andere klassen in het ONK”, verduidelijkt Van der Linden.

Grote roerganger

Van der Linden hoopt op een achttal wedstrijden voor de nieuwe GP Classic in het ONK-programma. “In het verleden hebben wij ook gezien dat organisatoren op meerdere manieren hebben geprobeerd om die groep bijvoorbeeld ook met demo's bij het programma te betrekken”, aldus Van der Linden. “Het spreekt ook het publiek aan. Daarom denk ik ook dat de organisatoren er nu ook wel warm voor lopen. De vraag er naar en het enthousiasme zijn er zeker. Een organisator als de Hamove heeft al een paar jaar de International Classic GP op het programma staan. Dat kampioenschap, waarin onder meer de 250 en 350 cc-tweetakten te zien zijn, heeft deels model gestaan voor onze GP Classic.”

De GP Classic zal zijn wedstrijd samen rijden met de Classics. Hoewel Van der Linden geen prognose wil doen hoeveel GP Classic-rijders aan de start zullen verschijnen, hoopt hij op veel respons. “Bij de totstandkoming van deze nieuwe klasse is oud-coureur Johan ten Napel de grote roerganger geweest”, vertelt Van der Linden. “Johan gaat er hard aan trekken om flink wat mannen warm te krijgen voor de nieuwe klasse. Zelf zal hij in ieder geval meedoen. Door ze samen te laten starten met de al bestaande Classics verwachten we een mooi veld bij elkaar te krijgen. Je moet dit eerste jaar misschien ook zien als een aanloop. Na drie jaar zullen we de klasse evalueren.”

Trefwoorden

Meer nieuws