Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

Navigatie-apps: een overzicht

Foto: Renze van Noord. Foto: Renze van Noord.

Tegenwoordig zijn er tientallen navigatie-apps beschikbaar. Het zijn er zoveel dat je bijna door de bomen het bos niet meer ziet. Erik van den Boer zette daarom dit jaar in het 5e nummer van het clubblad van de Ducati Club Nederland, Strada, de diverse apps op een rijtje. Onderstaand artikel is met toestemming overgenomen.

"Kunnen we ons de dag nog herinneren dat we met een tape een routebeschrijving op onze tank vastplakten? Dat we bij kruisingen moesten stoppen om de juiste afslag te kiezen? Of al rijdende met een vinger op de kaart onze weg probeerden te vinden? Sinds de uitvinding van de navigatieapparatuur zijn die dagen voorgoed voorbij. Al jaren rijd ik met veel plezier rond met een TomTom Rider. Het gemak dient de mens. Je zet een route in je TomTom en je kiest de functie ’kronkelroutes’. Vervolgens word je getrakteerd op de mooiste routes. En dat terwijl de routeaanwijzingen via een Bluetooth-verbinding naar je helm worden gestuurd. Ik beschouw het een godsgeschenk.

Maar er zitten een paar grote nadelen aan de prijs en de levensduur. Een instapmodel begint bij € 350, - en dan zit daar geen headset van € 150,- bij. Afgelopen najaar was ik bezig met een rondje door de Ardennen, Luxemburg en de Eifel. Aan het begin van de Ardennen viel mijn TomTom uit en ik kreeg hem niet meer aan de praat. Ik heb een kaart gekocht zodat ik mijn route ‘old school’ kon afmaken. Voor mij was dit de derde TomTom die ik bij het vuil kon zetten. Ik blijf een groot fan van navigatie bij mijn motorritjes, maar de liefde voor TomTom begon toch te bekoelen.

Shortlist

In het voorjaar had ik nog steeds geen vervanger aangeschaft. Met een scheef oog keek ik naar mijn smartphone. Zou ik mijn telefoon als vervanger voor mijn TomTom kunnen gebruiken? Zou er een app zijn die aan mijn wensen voldoet? Een bezoek aan de Google Play Store geeft tientallen resultaten. Om een eerste selectie te maken besluit ik om Google de zoekopdracht ‘best free android navigation app 2015’ te geven. Als ik de vergelijkende onderzoeken van de eerste vijf pagina’s naast elkaar zet, dan komt er een shortlist van twaalf navigatie-apps bovendrijven.

Hoe wil ik ze met elkaar gaan vergelijken? Wat vind ik belangrijk? Waar moet een navigatie-app aan voldoen?

  • De eerste vergelijking is de waardering van de gebruikers in de Play-store. Dit zegt iets over de tevredenheid van de gebruikers in het algemeen.
  • De tweede vergelijking is het aantal downloads in de Play Store. Het is wat kort door de bocht, maar ik ga er even vanuit dat als een app veel gedownload wordt, dat de gebruikers er dan positief over zijn.
  • Staan de kaarten offline in je telefoon of maakt hij gebruik van online kaarten op het internet? Dit is vooral belangrijk als je het datagebruik van de telefoon wilt beheersen, of om hoge telefoonkosten in het buitenland te voorkomen.
  • Heeft de app gesproken routeaanwijzingen? Het is prettig als er een paar honderd meter voor de afslag verteld wordt welke kant je op moet.
  • Kun je een route programmeren? Dat een app een route van A naar B kan uitstippelen, dat geloof ik wel. Maar bij de eerder beschreven route door de Ardennen wil je niet de snelste route hebben. Je wilt over de mooiste wegen rijden. En dat betekent dat de route over diverse punten geprogrammeerd moet worden.
  • Waarschuwt de app als je langs een flitspaal rijdt? Ik rijd wel eens met een groepje clubleden mee en de maximum snelheid wordt met enige regelmaat overschreden. Een kleine waarschuwing heeft mij al een hoop geld bespaard.
  • Kun je in de app een POI selecteren? POI staat voor Points of Interest. Dit zijn benzinestations, geldautomaten, parkeergarages, hotels etc. Meer dan eens heb ik hiermee het dichtstbijzijnde benzinestation kunnen vinden.
  • Zorgt de app voor een alternatieve route als er een file ontstaat? Als motorrijder heb je niet heel veel last van files, maar in de auto is het erg handig als je om een file heen gedirigeerd wordt.
  • En last but not least: is de app gratis? Waarom zou jij je ergens mee inlaten als er een goed en gratis alternatief is?

Praktijktest

Vervolgens heb ik alle apps stuk voor stuk gedownload en heb ze aan een kleine praktijktest onderworpen. Wat zo veel betekent als een rondje rijden om te kijken hoe hij zich gedraagt. Een aantal zaken valt dan meteen op:

  1. Niet alle apps zijn zo gratis als dat ze beweren te zijn. Regelmatig kreeg ik de mogelijkheid om de app voor een paar dagen gratis te proberen. Na de proefperiode moet je dan de betaalde versie kopen, of je krijgt een uitgeklede versie van de app. Extra’s, zoals gesproken aanwijzingen en 3D-weergave, kun je er dan bijkopen.
  2. De hoeveelheid geheugen die de app nodig heeft is niet belangrijk. De kaarten die je download, zijn veel groter dan de app. De kaart van Nederland vraagt om 250 MB. Meer kaarten betekent dan ook dat je meer geheugen gebruikt.
  3. Ze gebruiken veel vermogen waardoor de batterij van je telefoon het maar een paar uur volhoudt. Zorg dat je een voedingskabel hebt van je accu naar je telefoon.
  4. Ik ben een aantal apps tegengekomen die zich richten op wandelroutes, stadswandelingen en fietsroutes. Ik heb deze apps buiten de vergelijking gehouden.

Testresultaten

De resultaten van de test staan in de bijgevoegde tabellen. De apps zijn onderverdeeld in drie tabellen: offline, online en betaald. Binnen deze onderverdeling zijn ze op een volgorde gezet waarbij de bovenste aan de meeste voorwaarden voldoet. Echter dit betekent niet dat dit de beste navigatie-app is. De mogelijkheden van een aantal apps ligt heel dicht bij elkaar en de keuze zal dan ook afhangen van je persoonlijke mening over bijvoorbeeld de gebruiksvriendelijkheid."

Trefwoorden

Meer nieuws