Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

MotoMe aflevering 20

Een Quattro Stagioni Bolognese, vaderlandse GP-folklore en een Japanse ‘great pretender’.

Bij MotoMe zijn we niet zo van het poldermodel. In plaats van oneindige rechtlijnigheid met een paar haakse hoeken geven we liever de voorkeur aan een slingerende, verlaten, zomers hete bergweg. Maar toen we afgelopen week niet ontkwamen aan een potje polderen rond de vergadertafel in MotoMe Headquarters, kwamen we tot een onthutsende conclusie: ‘Er staan wel veel motoren in MotoMe, heel veel motoren’, luidde de unanieme mening. Wat een verrassing, motorfietsen in een motorprogramma! En wat een vondst! Ineens begrepen we waarom er toch altijd zoveel broden in een bakkerij liggen. En gezien de immer juichende reacties op MotoMe’s kanalen en de nieuwe MotoMe Community (meld je aan, potverdrie!) gaan we gewoon door met motorfietsen op MotoMe. In alweer de twintigste aflevering:
 
Ducati’s vier-in-één machine
Weg met de oud-Hollandse verzuiling waarin alles in vast omlijnde hokjes wordt geplaatst! Ducati doet al jaren zijn best om de bakens te verzetten en omver te schoppen met de Multistrada 1200. In al zijn multifunctionaliteit schijnt ‘ie uit te moeten blinken in een viertal programmeerbare gebruiksgebieden, te weten ‘Touring’, ‘Sport’, ‘Enduro’ en ‘Urban’. Dus wat doet Overzee op een toevallige zonovergoten dag? Juist ja, kwartetten met het viertal criteria in de buurt van Nimwegen. Met een hoop klaroengeschal door Berg en Dal.
 
Assen, onder de rook van Eext
Het ligt op een (goed getrainde) steenworp afstand van het TT-circuit. Er rijden jaarlijks talloze krasse knarren en krasse machines met Asser historie. En de sfeer is er zoals die in Assen een halve eeuw geleden moet zijn geweest. Eext heet het slaperige dorpje waar men normaliter in de weekenden bezoek krijgt van pensionado’s op accufietsen. Maar dat ene jaarlijkse weekend staat het dorp in het teken van de Historische GP, het folkloristische, maar zeer serieus te nemen klassiekerevenement waar de mannen en machines hun messen nog eens slijpen. Overzee, liefhebber van ouwe meuk, erheen. Al is het maar om deelname volgend jaar alvast in de week te leggen…
 
Shoppen met een sjopper?
Hij oogt langgerekt en lui als de geijkte cruiser, custom, chopper, geef het maar een woord. Maar hij moet het doen met 650 cc uit twee staande cilinders, bepaald geen ideaal recept bij lage toeren, zou je zeggen. En dat uiterlijk; in al zijn wijsheid riep de MotoMe-équipe deze machine op de Eicma vorig jaar uit tot, eh, ‘Minst oogverblindende verschijning van het nieuwe jaar’. Hoezo understatement? Na een verregaand verregende poging in de Spaanse bergen, toog de heer Verhoeven naar het zonovergoten Nederland om wederom te proeven aan de, jawel, Kawasaki Vulcan-S. Waarbij blijkt dat deze machine niet is wat hij lijkt. Gelukkig maar.

Bekijk aflevering 20

Trefwoorden

Meer nieuws