Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

Per 2016 verplicht ABS

We hebben het hier over de ingangsdata in nieuwe kaderverordening 168/2013 voor de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers.

ABS (‘Advanced Braking System’) is voor nieuwe typegoedkeuringen verplicht vanaf 1-1-2016. Voor bestaande typegoedkeuringen en reeds geproduceerde voertuigen geldt echter de datum van 1-1-2017. Daarna heeft de fabrikant (of zijn officieel vertegenwoordiger in Nederland) nog de mogelijkheid om een motorfiets zonder ABS onder bepaalde voorwaarden gedurende twee jaar via de regeling restantvoorraad te registreren.

Daarnaast wordt een 125cc motorfiets met een nominaal continu maximumvermogen of nettomaximumvermogen van meer dan 11kW of een vermogen /gewichtsverhouding groter dan 0,1 kW/kg gezien als een motorfiets van de subcategorie L3e-A2 en moet deze om die reden (ondanks dat deze slechts 125cc heeft) toch voorzien worden van ABS.
Enduro-motorfietsen en trialbikes op twee wielen zijn (o.b.v. bijlage VIII van de kaderverordening) uitgezonderd van ABS.

In bijlage IV vinden we het tijdschema voor de toepassing van deze verordening met betrekking tot de typegoedkeuring:

Nr.

Omschrijving

(Sub)categorie

Nieuwe voertuigtypen verplicht

Bestaande voertuigtypen verplicht

Laatste datum registratie conforme voertuigen

….

……

 

 

 

 

2.

Toepassing gedelegeerde handeling inzake voorschriften voor functionele voertuigveiligheid, punten als vermeld in bijlage II, onder B) (3)

 

 

 

 

2.1.

Toepassing gedelegeerde handeling inzake voorschriften voor functionele voertuigveiligheid, punten als vermeld in bijlage II, onder B) (3)

L1e, L2e, L6e

1.1.2017

1.1.2018

 

2.2.

Toepassing gedelegeerde handeling inzake voorschriften voor functionele voertuigveiligheid, punten als vermeld in bijlage II, onder B) (3)

L3e, L4e, L5e, L7e

1.1.2016

1.1.2017

 

2.3.

Bijlage VIII, verbeterde veiligheidselementen (3)

 

 

2.3.3.

Geavanceerde remsystemen, verplichte montage

L3e

1.1.2016

1.1.2017


De voertuigcategorie L3e is de motorfiets op twee wielen.
In bijlage VIII van de nieuwe kaderverordening 168/2013 vinden we o.a. nog de volgende details:

Onderwerp

Voorschriften

Verplichte montage van geavanceerde remsystemen

a)

nieuwe motorfietsen (22) van subcategorie L3e-A1 die op de markt aangeboden, geregistreerd of in het verkeer gebracht worden moeten ofwel met een antiblokkeer- ofwel met een gecombineerd remsysteem ofwel met beide typen geavanceerde remsystemen worden uitgerust, naar keuze van de voertuigfabrikant;

 

b)

nieuwe motorfietsen van de subcategorieën L3e-A2 en L3e-A3 die op de markt aangeboden, geregistreerd of in het verkeer gebracht worden moeten met een antiblokkeerremsysteem worden uitgerust.

 

Vrijstelling

L3e-AxE (x = 1, 2 of 3, Enduro-motorfietsen op twee wielen) en L3e-AxT (x = 1, 2 of 3, trialbikes op twee wielen) zijn vrijgesteld van de verplichte montage van geavanceerde remsystemen


De indelingscriteria voor de subcategorieën L3e-A1, L3e-A2 en L3e-A3 vinden we terug in bijlage I van de nieuwe kaderverordening 168/2013:

Categorie

Naam van de categorie

Gemeenschappelijke indelingscriteria

L3e (2)

Motorfiets op twee wielen

(4)

twee wielen en aangedreven door een aandrijving als vermeld in artikel 4, lid 3, en

(5)

maximummassa= technisch toelaatbare massa volgens opgave van de fabrikant, en

(6)

voertuig op twee wielen dat niet kan worden ingedeeld als categorie L1e.

Subcategorieën

Naam van de subcategorie

Aanvullende indelingscriteria voor subcategorie

L3e-A1

Motorfiets met laag vermogen

(7)

cilinderinhoud ≤ 125 cm3, en

(8)

nominaal continu maximumvermogen of nettomaximumvermogen (1) ≤ 11 kW, en

(9)

vermogen (1) /gewichtsverhouding ≤ 0,1 kW/kg

L3e-A2

Motorfiets met middelhoog vermogen

(7)

nominaal continu maximumvermogen of nettomaximumvermogen (1) ≤ 35 kW, en

(8)

vermogen (1) /gewichtsverhouding ≤ 0,2 kW/kg, en

(9)

niet afgeleid van een voertuig dat is uitgerust met een motor met meer dan het dubbele vermogen (1), en

(10)

L3e-A1-voertuig dat niet kan worden ingedeeld aan de hand van aanvullende indelingscriteria 7, 8 en 9 van een L3e-A1-voertuig.

L3e-A3

Motorfiets met hoog vermogen

(7)

elk ander L3e-voertuig dat niet ingedeeld kan worden volgens de indelingscriteria van subcategorie L3e-A1 of L3e-A2.


Hierbij de volledige verordening betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers.

Meer nieuws