Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

MotoMe aflevering 23

Foto: MotoMe Foto: MotoMe

Rauwdouwers, minder validen, baardapen en scooterino’s; in één uitzending.

Mocht je jezelf ooit hebben afgevraagd waarom MotoMe zo vroeg op de vrijdag online wordt gezet, dan hebben we vandaag met recht het antwoord: krijg je in de loop van deze vrijdag de 13e allerlei calamiteiten te verwerken, ga je in ieder geval naar het ziekenhuis/door het ijs/failliet/achter slot en grendel/richting de eeuwige jachtvelden met een fraaie herinnering aan de meest recente MotoMe. Nummer 23 dus, met daarin louter goed nieuws voor iedere (on)g elukszoeker, zoals: 

Scheer je weg, jongmens!
Hoe zou het met Gillette gaan, de multinational die in reclames zo graag echte mannen wil uitbeelden met aalgladde tronies? Tegenwoordig ben je met schaambaard of erger namelijk helemaal het mannetje. Ook in de motorwereld geldt een ongeschoren kanis niet meer als teken van armoe, maar getuigt het eerder van nonchalante welstand.
Dus toog het immer fris gepoetste en strak getrokken MotoMe-duo Verhoeven & Overzee naar het ‘event’ (‘evenement’ zeggen is zó jaren tachtig…) ‘Beards, Bikes & Bodywork’ in Amsterdam. Alwaar we met kritische blik deze uiterst hippe en hotte scene weer eens voor het voetlicht plaatsten. Slechte binnenkomer: er werd Heineken geschonken.
 
Tot de bak veroordeeld
We schrikken er soms zelf van als we termen bezigen zoals ‘een kind kan erop rijden’. Of ‘machines met een lage opstap’. Ja, we hebben makkelijk praten als je optimaal functioneert in lijf en leden(maten). Maar als je minder valide door het leven gaat?
Gelukkig bestaan er weldoeners als Gerben de Lange. Als oprichter van  ‘Wheels 4 Freedom’ (www.wheels4freedom.nl) rijdt hij rolstoelers van A naar B of hot naar her in het speciaal aangepaste zijspan van zijn BMW GS. Bart ging polshoogte nemen en ging zelfs in eigen persoon de bak in. Het zou tijd worden.
 
Scooteren in stijl
Van alle honderden scootermodellen op deze aardbol, is er maar eentje sinds jaar en dag het begeerlijke fotomodel: de Vespa. Om niet een zoveelste onooglijke scootergeval te presenteren, kregen de ontwerpers bij Peugeot carte blanche om iets retro’s te doen. En zie, de Django 50 en 125 cc smoelen in hun klassieke styling verrukkelijk. Ter compensatie van hun boerse lelijkheid, reden Verhoeven en Overzee een viertal maanden op een D jango 125 Evasion en Sport. Daar knapten de heren van op! Eerstgenoemde gebruikte hem vooral als patathaler, brillemans zette de Django ook in als snelwegtransporter. Voer voor verhaal.
 
Rammen voor een prikkie: Kawasaki ZX-7R
Om de lijn met de Vespa door te trekken: ook de Kawasaki ZX-7R was en is zo’n tweewieler waar de liefhebber blind naar toe loopt, zonder andere machines ook maar een blik waardig te gunnen. Op een ‘7’ ben je iemand, draag je opzichtig iets uit van ‘fuck the rest, I’m allright’, wat sommige klieren ook mogen zeggen over het hoge gewicht en de ‘schamele’ 122 pk. Een statement dus, die ZX-7R, cult als het ware. En je koopt en rijdt ze voor een appel en een ei, mits je geen afgeragde in huis haalt. Om echte kennis in huis te halen nodigden we enkele Kawasaki ZX-7R adepten uit in het kader van onze tweedehands test. En zelden heeft Overzee zo opzichtig nat wegdek met moddersporen, dennennaalden en herfstbladeren vervloekt… Maar toch opnieuw stapelverliefd geworden op deze ZX-7R!

Bekijk hier de aflevering:

 

Trefwoorden

Meer nieuws