Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

MotoMe aflevering 24

Foto: MotoMe. Foto: MotoMe.

Mevrouwen en motoren, padvinder in Vegas en Nederland bouwt voor Kenia. Veel afwijkender van mekaar zul je onderwerpen in de motorwereld doorgaans niet krijgen. In deze uitzending van MotoMe, de voorlaatste van het jaar, laten we je verlekkeren aan het fraaiste en beste nieuws voor 2016 op twee wielen en benen, live vanuit Milaan. Alwaar Overzee halverwege zijn koffers en zichzelf op transport gooide richting Las Vegas om de 24 uur eerder onthulde Indian Scout Sixty in en rond deze gokstad in de woestijn op zijn donder te geven. Verhoeven bleef thuis, dacht na over de zin van het bestaan en toog met indrukwekkend filmmateriaal onder de arm richting Mokum om daar het hoe en waarom van de Kibo te ontrafelen, de in Nederland ontworpen motor voor Kenia.


Eicma Milaan: nieuw voor 2016, deel 1

Drie maanden voor de traditionele opening van het motorseizoen in Utrecht, vindt er in Milaan een voorzichtig voorproefje plaats van ons aller Motorbeurs. Op deze Italiaanse Eicma staan wat verdwaalde standjes en kraampjes waar… ok, opnieuw. Drie dagen sleuren en slepen over de immense Eicma in Milaan resulteerde in dit eerste deel van het al het motornieuws dat ons voor het komend jaar te wachten staat. Degenen die er niet bij waren hoeven nog maar drie maanden te wachten om het van nabij te aanschouwen in Utrecht.

Kibo voor Kenia
Een nieuw Nederlands motormerk? Pardon?! Nou, het ligt iets anders. De K150 is naar verluidt ‘designed in Holland, made in Kenya, built for Africa’. De bedenkende en ontwikkelende partij heet Koneksie, is gevestigd in Amsterdam en gaat met de 150 cc motorfiets niet over één nacht ijs, zeker niet in Kenia. Betreft het hier hobbyisme,
ontwikkelingswerk of iets anders? Dat viel op slechts één manier te traceren: door erheen te gaan. Niet naar Nairobi, maar naar Mokum.

Indian Scout Sixty
Vorig jaar bracht het herboren Indian de Scout op het toneel in een ‘Wall of Death’ in Sturgis nadat het twee jaar geleden binnen kwam zonder kloppen met de fenomenale Chief-modellen. Nu al verwend met sensationeel nieuws viel ons de Scout Sixty, zoals

gepresenteerd in Milaan, nogal koud op het dak. Feitelijk is het niets anders dan een aangepaste, verkleinde Scout 1133 cc. Dus om echt te controleren wat de Scout Sixty behelst en hoe hij rijdt, waren we gedwongen om met tegenzin het vliegtuig naar Las Vegas te pakken. Tot overmaat van ramp moest er ook nog in een antieke DC-3 worden gevlogen en met Roland Sands-Scouts door de woestijn worden geragd. Soms zit ook echt alles tegen.

Trefwoorden

Meer nieuws