Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

MotoMe aflevering 16

Zestien. Niet alleen het gedroomde levensjaar omdat je dan eindelijk legaal een bromfiets mocht besturen, maar ook het getal van de nieuwe MotoMe-editie. De zestiende alweer, alsof het niets kost! Ook dat laatste klopt nog altijd als een bus, want MotoMe is en blijft 24 uur te bewonderen via digitale snel- en ventwegen waar je maar wilt. Wat trekken Bart Verhoeven en Joost Overzee in deze Sweet Sixteen uit de kast?

Supersport gekruist met allroad

De eerste de beste die nog durft te beweren dat BMW op iets van saaiheid te betrappen is, krijgt hierbij een jaarabonnement voor de musicals van Albert Verlinde. Hooguit kun je de nieuwste BMW S 1000 XR aanwrijven dat deze wel erg voorspelbaar is vormgegeven, voor een BMW. Maar schijn bedriegt want deze 160 pk allroad die alleen voor asfalt bedoeld is, staat bol van de temperament, jawel. Omdat we de weg van Marken naar Monnickendam inmiddels wel kennen, reden we hem in Spanje over hemelse wegen.

Achter de coulissen

De paddock en pitstraat van een MotoGP-evenement betreden vraagt evenveel moeite als binnenwandelen bij de goudvoorraad van de Nederlandse Bank. Ondanks de ijzeren greep en het razzia-karakter van de firma Dorna, wisten we de coulissen onveilig te maken onder begeleiding van bandenfabrikant Bridgestone die dit seizoen voor het laatst officieel leverancier is van de MotoGP.

My name is Cornelis

Zijn onmisbare standaardwerk over de geschiedenis van de Japanse motorindustrie verscheen eveneens in een luxe Engelstalige versie. Als werd de voornaam van de auteur subtiel gewijzigd in Cornelis. Voor ons vaderlanders blijft het Cok van den Heuvel, want een bijzonder mens verandert niet. Verzamelaar, wandelende encyclopedie, schrijver voor het Nederlandse blad Motor Revue en barmhartig maatschappelijk herintegreerder van jongeren, wist een afschuwelijke brand van zijn zaak vol Japanse unieke klassiekers hem niet klein te krijgen. Daarnaast kent Van den Heuvel zoveel spraakwater, dat we stiekem nog een rit op drie classics konden maken.

Nieuwe Versy

Ooit was het een feestnummer binnen de motorfietsscene, de Kawasaki Versys 650. Maar na een makeover begin dit jaar richt de nieuwe versie zijn pijlen op de gründliche Suzuki V-Strom 650. Bart Verhoeven had het voorrecht de City-versie te rijden in de drijfnatte Spaanse buitenweg. Met in gedachten de uitspraak, jaren geleden, van een Honda-hoogwaardigheidsbekleder die de toenmalige SLR650 een ‘shitty bike’ noemde in plaats van een ‘city bike’. Meer succes voor de Versys 650?

Trefwoorden

Meer nieuws