Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

KNMV in De Gelderlander over dijkwegen

Foto: Jaap van Steenbergen. Foto: Jaap van Steenbergen.

Onder de kop ‘Het mag socialer op de dijk’ besteedde regionaal dagblad De Gelderlander afgelopen vrijdag aandacht aan het samenspel tussen verkeersdeelnemers op de Gelderse dijkwegen. Namens de KNMV gaf hoofd Verkeer en Opleidingen Arjan Everink zijn mening.

De smalle dijkwegen langs Maas en Waal zijn een bron van irritatie in het verkeer. Zodra het mooi weer is trekken mensen er op uit en komen bij Veilig Verkeer Nederland, politie en gemeenten klachten binnen en die gaan zeker niet alleen over motorrijders. Een van de klachten over de Echteldsedijk in Tiel: ‘Alle bestuurders rijden te hard. Levensgevaarlijk om te wandelen. Regelmatig worden mensen geschampt.’ ‘Zelfs als je met kleine kinderen fietst, zijn er mensen die hun rem niet kunnen vinden en zelfs niet uitwijken. Levensgevaarlijk’, gaat over de Waalbanddijk in drukken. En over de Nijmeegse Oostkanaaldijk: ‘Auto’s en vrachtwagens rijden regelmatig harder dan 50, terwijl fietsers en voetgangers van dezelfde rijbaan gebruikmaken. Eng en gevaarlijk.’

Wandelaars, skaters, fietsers, wielrenners, ruiters, automobilisten en motorrijders wringen zich op mooie dagen over smalle dijkwegen. Uiteenlopend verkeersdeelnemers met uiteenlopende snelheden. Het zorgt voor irritaties, gevoelens van onveiligheid en echt gevaarlijke verkeerssituaties zegt Tiny Limbeek van steunpunt Oost van Veilig Verkeer Nederland (VVN). Maar hoe onveilig is het nou werkelijk? Ongevallen op dijkwegen worden niet apart geregistreerd, cijfers zijn niet voorhanden. Een oplossing is zo simpel niet. Wegbeheerders hebben de keuze uit het beïnvloeden van gedrag, handhaven, verkeersmaatregelen, of een combinatie van die drie.

Gedrag beïnvloeden is lastig. Wie spreekt wie aan? Riviergemeenten hebben het geprobeerd met waarschuwingsborden gericht op motorrijders, met medewerking van de KNMV. Arjan Everink, Hoofd Verkeer en Rijopleidingen bij de motorbond, zegt in de Gelderlander dat hij nu niet meer aan die borden zou meewerken. “Het werkt stigmatiserend. Het ligt niet aan één bepaalde groep.” Handhaving is vaak lastig - met honderden kilometers aan dijkwegen en het OM en politie die andere prioriteiten hebben - en voor verkeersmaatregelen is op de smalle dijkwegen vaak amper ruimte.  Wel hebben sommige gemeenten de maximumsnelheid verlaagd of dijken afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Maar als bedrijven aan de dijk bereikbaar moeten zijn, is dat weer lastig. In het Motorplatform wordt nagedacht over andere oplossingen. Het begint met socialer gedrag, stellen zowel de VVN als de KNMV. Tiny Limbeek: “Dat je niet in je cabrio of op je motor langs een groep senioren knalt, ook al mag je 60”.

Voor het rijden op dijkwegen zijn door het Motorplatform gedragsregels opgesteld. Zo worden motorrijders opgeroepen om niet in de grote groepen (maximaal vijf motoren) te rijden en om de route zo te plannen dat deze niet alleen over de dijkwegen voert. Bekijk hier alle tips.

Bron: De Gelderlander, editie Maas & Waal.

Trefwoorden

Meer nieuws