Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

Dodehoekdetector gevaarlijk voor motorrijders

Het dodehoekdetectiesysteem van Volvo waarschuwt bestuurders d.m.v. een knipperend signaal voor voertuigen in de dode hoek. Foto: Volvo. Het dodehoekdetectiesysteem van Volvo waarschuwt bestuurders d.m.v. een knipperend signaal voor voertuigen in de dode hoek. Foto: Volvo.

Steeds meer auto’s worden uitgerust met een zogeheten dodehoekdetector. Sensoren in de autombumper detecteren dan wanneer een voertuig zich in de dode hoek bevindt en waarschuwen de bestuurder. Motoren worden echter niet op tijd opgemerkt, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Volgens de American Automobile Association (AAA) ziet de dodehoekdetector motorrijders 26% later aankomen dan andere voertuigen. Ook auto’s die snel achterop komen, zoals bij het invoegen op de snelweg, worden vaak niet op tijd gespot en daardoor is er bij het veranderen van rijstrook of bij het afslaan nog te weinig tijd over om een aanrijding te voorkomen. Volgens het AAA-onderzoek zijn automobilisten bovendien geneigd om blind te vertrouwen op het systeem. En dat kan niet alleen voor motorrijders gevaarlijk zijn, maar in de stad ook voor fietsers en voetgangers.

De AAA concludeert dan ook dat bestuurders zelf actief betrokken moeten blijven bij het verkeer en zich moeten realiseren dat een veiligheidsssyteem zoals een dodehoekdetector niet feilloos functioneert. KNMV Hoofd Verkeer en Rijopleidingen Arjan Everink sluit zich daarbij aan, maar zegt tegelijkertijd dat motorrijders zelf ook het nodige kunnen doen om een aanrijding te voorkomen. „Blijf als motorrijder niet onnodig lang in de dode hoek van een auto hangen en rij iets meer naar links, zodat je beter gezien wordt. Immers: als het misgaat ben je als motorrijder het kwetsbaarst en maakt het niet meer uit of je in je recht stond of niet.”

Trefwoorden

Meer nieuws