Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

Vanaf 2015 veertien nieuwe verkeersborden in Nederland

Foto: KNMV Foto: KNMV

Per 1 januari 2015 worden er maar liefst veertien nieuwe verkeersborden ingevoerd. De hoeveelheid is een record: in 2006 werden er voor het laatst verkeersborden toegevoegd en dat waren er destijds zes. Minister Schultz van Haegen maakt de wijziging deze week bekend door middel van een wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

Overigens hoeven wegbeheerders bij de invoering van het besluit niet op stel en sprong de bebording aan te passen. „Omdat deze borden in het teken staan van het bieden van mogelijkheden tot verduidelijking van de huidige praktijk en niet een drastische verandering tot doel hebben, kunnen wegbeheerders werken met hun eigen planning”, zo schrijft ze in haar besluit. Ze stelt daarbij dat het doorvoeren van de nieuwe verkeersborden ‘beperkte financiële lasten’ kan veroorzaken voor de wegbeheerder.

Verkeersbord

Met de nieuwe borden bestaat in de eerste plaats de mogelijkheid tram- of busbanen of -stroken en de combinatie daarvan aan te geven. Dit in plaats van de huidige algemene verkeersborden met op een onderbord de uitzonderingen voor bepaalde categorieën. Dezelfde verandering gaat gelden voor het aangeven van de rijbaan of rijstrook die alleen bestemd is voor lijnbussen en vrachtauto’s of uitsluitend voor vrachtauto’s.
Ook moet volgens de minister eenduidigheid in de bebording voor passeerstroken gecreëerd worden, waarin landbouwvoertuigen rijden of even stilstaan om het andere verkeer de gelegenheid te bieden sneller door te kunnen rijden. “Grote voordelen zijn dat er door plaatsing van het nieuwe bord een verplichting ontstaat voor bestuurders van landbouwvoertuigen om de passeerstroken werkelijk te gebruiken en dat de stroken niet meer door overig verkeer gebruikt kunnen worden als oneigenlijke parkeerplaats”, zo valt te lezen.

Verkeersveiligheid

Ten slotte wordt een nieuw informatief verkeersbord ingevoerd om een uitwijkplaats op smalle wegen mee aan te geven. “Dat is wenselijk, omdat er een duidelijke behoefte is gebleken om weggebruikers in dit soort gevaarlijke situaties te helpen. Daarom zijn in de praktijk inmiddels veel verschillende door wegbeheerders zelf bedachte borden geplaatst.”
Volgens Schultz van Haegen doet die veelvormigheid aan borden enigszins afbreuk aan de duidelijkheid, terwijl duidelijkheid scheppen juist het motief was om die zelf bedachte borden te plaatsen. “Er is is voldoende motief om nu een standaardmodel aan te bieden”, zo verduidelijkt de minister.

Dit zijn de nieuwe borden

verkeersborden nieuw

Bron: Verkeerspro.

Trefwoorden

Meer nieuws