Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

KNMV: snorfietsers niet op rijbaan toelaten

Foto: KNMV Foto: KNMV

De snorfiets is een populair vervoersmiddel: je bent snel mobiel en er bestaat geen helmplicht. Deze voordelen brengen echter ook de nodige zorgen met zich mee, denk aan overvolle fietspaden en onwenselijk asociaal gedrag. De KNMV is echter tegen de voorgestelde oplossing om de snorfiets dan maar op de rijbaan toe te laten.

Een aantal jaren geleden is immers juist besloten om voertuigen met dezelfde snelheid te ‘klusteren’. Om die reden rijden bromfietsers tegenwoordig op de rijbaan: de wettelijke maximale snelheid van de auto en de brommer liggen binnen de bebouwde kom immers bijna gelijk. Dat geldt echter niet voor de snorfiets! De wettelijke maximale snelheid van de snorscooter ligt met 25 km/u beduidend lager. Arjan Everink, hoofd Verkeer en Rijopleidingen bij de KNMV: “Dat de praktijk anders is heeft te maken met lage prioriteit met betrekking tot handhaving en de moeite an sich om daarin succesvol te zijn. Dankzij social media zijn controles namelijk binnen no time in de directe omgeving bekend. Ook is het vrij eenvoudig om opvoersets aan te schaffen en te (laten) installeren. Het kan niet zo zijn dat het niet kunnen oplossen van dit probleem, ervoor zorgt dat er dan maar een alternatief toegestane situatie komt.”

Kwetsbare positie

Bovendien kan het voorstel in de praktijk voor (zeer) gevaarlijke situaties zorgen. “Wat te denken van de goedwillende bestuurder van een snorscooter die wél netjes 25 km/u rijdt? Dat levert met auto’s een snelheidsverschil op en tast de veiligheid van de bestuurder aan die in een kwetsbare positie op de rijbaan rijdt. Wij zijn van mening dat het snelheidsverschil agressief rijgedrag van automobilisten kan uitlokken”, aldus Everink.

Het voorstel om de nieuwe regels eerst alleen op de grote steden toe te passen, vindt de KNMV ‘niet werkbaar’. Arjan Everink: “Moet iemand van buiten de stad dan maar met zijn of haar helm onder de snelbinders naar de stad rijden en bij het plaatsnaambord op de rand van de bebouwde kom stoppen en snel de helm opzetten?”

Problemen

Ook in de rijopleiding voor het AM-bromfietsrijbewijs (AM 2) zal de voorgestelde nieuwe regel voor de nodige problemen zorgen. Nu wordt de bromfietser geleerd om zijn positie op de rijbaan te claimen, dit kan omdat de snelheden hierop afgestemd zijn. Met een snorscooter is dit niet mogelijk. “Verder wordt het lastig om een aankomend bestuurder te vertellen wat zijn wenselijke positie is op de weg: in Amsterdam op de rijbaan en verder overal op het bromfietspad?”, zo vraagt het hoofd Verkeer en Rijopleidingen van de motorbond zich af.

Aanspreken op gedrag én handhaving

Een groot deel van de groep snorfietsers houdt zich wel aan de regels. Zij mogen niet de dupe worden van diegenen die bewust de regels overtreden. KNMV’er Arjan Everink ziet dan ook meer in het aanspreken van snorfietsers op hun gedrag als ook in ‘handhaving op snelheid en het blijvend aanpakken van de handel in opvoersets.”

De KNMV bekijkt momenteel samen met het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Oost-Nederland (ROVO) of de onlangs door de onafhankelijke Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) als zeer positief beoordeelde VRO Risico-training, ook kan worden toegepast als alternatieve straf. Een aangehouden snorfietser zou dan bijvoorbeeld kunnen kiezen tussen het ontvangen van een bekeuring of het volgen van een VRO Risico-training. Wordt vervolgd.

Trefwoorden

Meer nieuws