Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

Check voor vertrek: de kettingspanning

Foto: KNMV Foto: KNMV

Een ketting moet niet alleen goed gesmeerd zijn, nog belangrijker is dat hij goed gespannen is. Motorkeurmeester Erik van Lent legt uit hoe je dat doet.

Een ketting wordt te vaak voor lief genomen. Het onderhoud is een klusje dat weinig tijd vergt, maar het spannen van een ketting kost wat meer moeite. “Doorgaans staat in instructieboekjes wel vermeld hoeveel speling – op en neer – een ketting mag hebben”, zegt Erik van Lent. Is die speling niet goed, dan kan dat gevolgen hebben voor de levensduur van je ketting en tandwielen. En het vervangen van een ketting en tandwielen is doorgaans toch een prijzig karweitje dat met het juiste onderhoud juist eenvoudig uitgesteld kan worden. Als je ketting 'klappert', staat hij te slap. Abrupt gas geven met een te slappe ketting betekent ook dat je versnellingsbak en onder meer lagers in je achterwiel en je swingarm extra klappen krijgen. Een te strak gespannen ketting wordt extra belast en kan zelfs een vervelend schakelende motor tot gevolg hebben. En dat moet je niet willen, weet Erik van Lent. Tijd voor tips dus.

1. Stel de speling vast

“Stelregel is: Zorg dat het voortandwiel en het achtertandwiel in één lijn staan, hiervoor moet de achterveer dus ingedrukt worden. Dan is de ketting op z'n 'langst'. Nu mag de speling 1 a 2 cm bedragen. Als je de motor in- of uitveert, verandert namelijk de spanning van de ketting. Een ketting spannen bij een motor die een middenbok heeft, is eenvoudiger. Heeft je motor alleen maar een zijstandaard, dan nog is het geen al te groot probleem.

Afstellen zonder de achterveer in te drukken kan ook. Je moet er dan echter wel rekening mee houden dat de speling per model varieert. Wat dan de speling moet zijn staat, vaak in je instructieboekje of op een sticker op de achterbrug.

Om de speling te controleren, duw je de ketting in het middelste deel zo ver mogelijk omhoog. Je meet vervolgens met een liniaal of meetlint vanaf de bovenkant van de ketting hoeveel deze naar beneden valt als je de ketting weer los laat.”

2. Draaien maar!

“Als je de speling hebt gecheckt en weet wat hij mag zijn, draai je de wielmoer van het achterwiel los. Met de spanners aan weerszijden van het achterwiel op de achterbrug draai je vervolgens om en om de spanners aan. Doe dat elke keer met een kwartslag, want op die manier trek je de ketting en het achterwiel geleidelijk en gelijkmatig aan.”

3. Constante spanning

“Als je de wielmoer weer hebt vastgezet, draai je het achterwiel om de spanning van de ketting te checken. Die spanning moet constant blijven. Zie je dat dat niet zo is, dan weet je dat je ketting versleten is. Dan moet niet alleen je ketting maar ook beide tandwielen worden vervangen.”

Trefwoorden

Meer nieuws