Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

Geel hesje geen garantie voor veiligheid

In Duitsland moeten automobilisten vanaf 1 juli verplicht een veiligheidsvest in hun voertuig voorhanden hebben. Voor motorrijders geldt de bepaling niet, maar Arjan Everink, Hoofd verkeer en Opleidingen binnen de KNMV, waarschuwt voor de schijnveiligheid van het 'gele hesje'.

Het draait voor de motorrijder in het verkeer niet alleen om zien maar vooral om gezien worden, weet ook Arjan Everink uit de dagelijkse praktijk. Daarbij is het van cruciaal belang dat je als motorrijder vooral ook rekening houdt met je medeweggebruikers. “De meeste automobilisten hebben een bepaald beeld van motorrijders”, vertelt Everink. “Er zijn ook automobilisten die helemaal niets hebben met de motorrijder. Je mag je afvragen of de automobilist als het ware 'op zoek' gaat naar de motorrijder. Van beide kanten geldt misschien daarom wel: verwacht het onverwachte.”

Geen garantie
Goede zichtbaarheid kan ongelukken voorkomen, aldus Everink. “Maar die zichtbaarheid komt niet per definitie met een geel hesje. Ook motoragenten worden nog steeds van de sokken gereden en die zijn toch onderweg met opvallende kleding en op goed herkenbare motoren”, plaatst Everink een kanttekening. “Mensen denken te vaak dat je met een geel hesje ook automatisch beter gezien wordt. Die garantie krijg je niet. Je moet het niet als vanzelfsprekendheid zien dat je van rechts komend ook automatisch de voorrang krijgt die jou verleend moet worden.”

Zelf verantwoordelijk
Everink benadrukt dat hij het gebruik van gele veiligheidshesjes niet wil ontmoedigen. “Beslist niet. Ik wil niet zeggen dat je ze niét moet dragen”, zegt hij. “Als je je eigen zichtbaarheid kunt verbeteren, moet je dat doen. Dat kan met een hesje, maar natuurlijk ook dankzij de fluorescerende strepen op motorkleding. Waar je voor moet waken, is dat niet het effect ontstaat als bij winterbanden. Mensen denken dat je je dan ook meer kunt veroorloven. Zo werkt het niet. De verantwoordelijkheid voor je eigen veiligheid ligt altijd bij jezelf en die dien je nooit uit handen te geven.”
 
Volgens Everink draait het er in het verkeer vooral om dat je je verstand voorrang geeft. “Vooral als motorrijder. Het is niet interessant of je in een crisissituatie gelijk hebt of niet. Je trekt gegarandeerd aan het kortste eind. Als motorrijder blijf je kwetsbaar. Dat moet je nooit vergeten.”

Trefwoorden

Meer nieuws