Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

Jaaroverzicht belangenbehartiging

Foto: KNMV. Foto: KNMV.

Aan het einde van het jaar is het tijd om terug te blikken. Zo ook op wat de KNMV voor jou deed op het vlak van belangenbehartiging. Een overzicht van de belangrijkste onderwerpen.

Geen APK-plicht

In maart van dit jaar werd bekend dat Nederland definitief zelf mag bepalen of er wel of geen APK-plicht komt voor motorrijders. Dat is goed nieuws, want minister Schultz van Hagen wil die plicht niet invoeren. In plaats daarvan stuurt de minister aan op andere verkeersveiligheidsmaatregelen. De KNMV heeft hier hard voor gelobbyd en we blijven de ontwikkelingen in Europa monitoren.

Sterke daling motorverkeersslachtoffers

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte in april de cijfers bekend van het aantal verkeersslachtoffers. Met name onder motorrijders vielen minder slachtoffers te betreuren. In 2013 kwamen 29 motorrijders door een ongeval om het leven en dat waren er 56 in 2012. Echter, ieder dodelijk slachtoffer is er één te veel. Iets wat KNMV-directeur Patrice Assendelft zich maar al te goed beseft: “Uiteraard is het goed nieuws dat het aantal motorslachtoffers is gedaald, maar we moeten niet vergeten dat achter deze harde cijfers veel persoonlijk leed in families en vriendenkringen schuil gaat.” De KNMV investeert al jaren in verkeersveiligheid en dat gebeurt onder meer door middel van voortgezette rijopleidingen, zoals de VRO Risico waarvoor de KNMV in november de FIM Road Safety Award kreeg toegekend.

Stop de criminalisering

“De motorbranche is de criminalisering van hun klanten en activiteiten ‘meer dan zat’”, zo luidde de opening van een gezamenlijk artikel van de importeursvereniging RAI en de KNMV. De organisaties zonden begin mei gezamenlijk een brandbrief naar de Vereniging van Gemeenten naar aanleiding van het klakkeloos verbieden van evenementen waar motorfietsen bij betrokken zijn. In september volgde, voortvloeiend uit de brandbrief eindelijk het gesprek met VNG-voorzitter Annemarie Jorritsma en Pim Miltenburg, voorzitter van de Nationale Politie. De uitkomst was dat men beseft dat niet ieder motorevenement onder een vergrootglas moet komen te liggen en dat het niet de bedoeling is dat iedere goedwillende motorclub gedupeerd wordt.

Tolplannen Duitsland

Begin juli maakte de Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt bekend tol te willen gaan heffen op alle wegen binnen Duitsland. De KNMV ageerde direct fel tegen de tolplannen. Uit de mond van directeur Patrice Assendelft tekenden we op dat de plannen ‘ingaan tegen de vrijheid van verkeer binnen Europa’. Op zowel landelijk als op Europees niveau werd lobby gevoerd. De KNMV stond niet alleen in haar kritiek: zo bleek ook de Euregio Rijn-Waal fel tegen de plannen te zijn. In oktober bleek dat de Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt de plannen licht heeft aangepast: de tol gaat niet gelden voor motorrijders en automobilisten hoeven alleen voor het gebruik van de Autobahn te betalen.

Haperende oltimerregeling

Waar de KNMV voor vreesde, bleek in juli ook waarheid te worden. De uitvoering van de zogeheten oltimerregeling laat te wensen over. Sinds 1 januari 2014 gelden er strengere regels voor vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor klassiekers. Alleen oldtimers van 40 jaar en ouder krijgen vrijstelling. Eigenaren met een auto of motor ouder dan 26 jaar, maar jonger dan 40 jaar, komen in aanmerking voor de overgangsregeling. De regering heeft echter pas in april de eerste aanslagen verzonden en dat is niet zonder gevolgen gebleven. Op 1 mei 2014 waren, zo blijkt, 50.000 aanslagen nog niet betaald. Vanwege het grote aantal klachten zette de Belastingdienst 17 fulltime personen op dit hoofdpijndossier.

De Lekdijk blijft open

Er komt geen inrijverbod voor motoren op de Lekdijk. Dit nieuws konden wij eind augustus melden. Een verkeersmeting en rapport van de gemeenten Lopik, Schoonhoven en Bergambacht lag ten grondslag aan dit nieuws. Dijkbewoners uit de genoemde gemeenten klaagden steen en been over de (geluids)overlast van motoren. Uit het rapport blijkt echter dat er ‘onvoldoende juridische basis’ is om motorrijders te weren. De feiten komen niet overeen met de beleving van de aanwonenden.

Faciliteer stuntende motorrijders

De KNMV is tegen stunten op de openbare weg, maar suggereert tegelijkertijd om een afgesloten terrein beschikbaar te stellen aan motorrijders met stuntambities. Wheeliende motorrijders kwamen begin oktober in het nieuws nadat het tv-programma Wegmisbruikers een achtervolging uitzond van een groep stuntende motorrijders. Voor de camera’s van het RTL4-programma EditieNL vertolkte Patrice Assendelft de mening van de motorbond.

Kooimeerplein gevaarlijk voor motorrijders

Eind oktober meldt Danny Cornelissen zich bij de KNMV. Hij is op het Kooimeerplein met zijn motor onderuit gegaan over wel erg brede, hoge en vooral bij regel spekgladde detectielussen die op het rijbaangedeelte liggen ter hoogte van de Smaragdweg. Hij wil een rechtszaak starten tegen Rijkswater staat en zoekt lotgenoten. De KNMV vraagt via de website en Facebook of er meer motorrijders zijn die negatieve ervaringen met het betreffende verkeersplein hebben en wordt vervolgens overstelpt met reacties. Dankzij de vele reacties, hebben de diverse verzekeraars alsmede ook de rechtsbijstand, hun krachten gebundeld en zijn de diverse zaken nu aan elkaar gekoppeld. De KNMV blijft de zaak nauwlettend volgen en ondersteunt de onfortuinlijke Cornelissen daar waar mogelijk.

Trefwoorden

Meer nieuws