Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

Check voor vertrek: remmen

Foto: Ad Kievit Foto: Ad Kievit

Wat voor motor je ook rijdt, goede remmen zijn een vereiste. Eerder belichtte motorkeurmeester Erik van Lent het belang van goede banden, dit keer vertelt hij over stopkracht, schijven en slijtage.

Iedere motorrijder weet dat je voorremmen van oudsher zwaarder belast worden dan je achterrem. Toch zit ook daar weer een onderscheid in, vertelt Erik van Lent. “Een sportieve motor krijgt aan de voorkant meer te verwerken dan een zware toermotor”, aldus Van Lent. “Op een sportmotor gebruik je de achterrem vooral om bij te remmen, terwijl je op een toermachine of een allroad meer op je achterrem trapt. Moto Guzzi kent al jaren een integraal remsysteem en ook Honda werkt bijvoorbeeld al weer lang met het Dual Combined Braking System. Bij deze systemen worden voor- en achterrem als het ware gekoppeld. Door gelijkmatig gebruik van je voor- en achterrem zet je hem niet 'op zijn kop' en druk je de motor als het ware naar beneden. Dat remt harder en veiliger. Maar ook hier geldt natuurlijk dat je remblokken en ook je schijven in goede conditie moeten verkeren.” Tijd voor tips dus.

Origineel of imitatie?

“Vanuit de fabriek hebben remblokken niet zo'n hele dikke voering. Ik ben een voorstander van originele remblokken, omdat die ook echt voor die specifieke motor zijn bedoeld. Imitatie-blokken zijn vaak te hard of juist te zacht. Dat kan eventueel slijtage van je schijven als gevolg hebben.”

Check je remvoering

“In de remvoering op je remblokken zitten vaak sleuven die dienen als remslijtage-indicatoren. Als ze niet meer zichtbaar zijn, wordt het tijd om je blokken te vervangen. Er zijn natuurlijk veel soorten remklauwen, maar je kunt de staat van de remvoering controleren door er met een lampje op te schijnen. Houd een spiegeltje tegen je schijf en schijn het lampje er op. Langs de schijf kun je zo de blokken checken. Controleer wel zowel aan de binnen- als aan de buitenzijde. Als een remklauw blijft hangen, ontstaat meer wrijving en daardoor slijten natuurlijk je blokken sneller.”

Vervang elke twee jaar je remvloeistof

“De remvloeistof in het reservoir moet vanzelfsprekend op het goede niveau staan. Als het gezakt is, is dat een teken dat de blokken en ook de schijven slijten. Vul de vloeistof niet bij. De vloeistof zit in de remklauwen en als je nieuwe remblokken gaat monteren, duw je de remzuiger terug de remklauw in. Daar, en in de remleidingen, zit al vloeistof in en als je bijvult, druk je die dus door de leidingen terug naar het reservoir. Dan zit er te veel in.”

Schijven versleten?

“Afhankelijk van het gebruik, zijn de schijven aan vervanging toe tussen de 50.000 en 60.000 kilometer. In het hart van de schijf staat vaak de slijtagelimiet ingegraveerd. Als je daar onder zit, zul je begrijpen dat de schijf vervangen moet worden. Te dunne schijven kunnen gaan scheuren of krom trekken. Dat laatste kun je vaak voelen wanneer je remhendel gaat vibreren. Te dunne schijven voeren ook de hitte onvoldoende af. Hoe mooier en 'rechter' je schijf is, hoe harder je kunt remmen.”

Trefwoorden

Meer nieuws