Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

Tips voor motorrijden in de regen

Foto: Ad Kievit Foto: Ad Kievit

Met samengeknepen billen en als een houten plank de bocht door wanneer het regent: het is niet nodig. Motorrijden in de regen hoeft niet lastiger of gevaarlijker dan het rijden onder droge omstandigheden te zijn. Je motor en banden kunnen meer dan je denkt!

Let op je gashand

Wanneer het regent zijn je banden zeker aan het begin van je rit kouder en dat geldt ook voor het asfalt. Geef je banden de tijd om op te warmen en geef rustiger gas. Iets rustiger accelereren is sowieso erg verstandig bij kruispunten. De voor verkeerslichten wachtende auto's en andere voertuigen laten nog wel eens wat olie en andere vloeistofresten achter, meer dan op reguliere stukken. Rotondes zijn ook berucht. Tijdens een regenbui komen deze in het asfalt weggelekte vloeistoffen omhoog. Wanneer het een lange periode droog is geweest, herken je dit tijdens een regenbui aan het 'schuim' op de weg.

Moderne banden kunnen meer (aan) dan je denkt

Al zijn er natuurlijk grenzen. De gemiddelde motorband heeft in de regen nog altijd 70% van de grip, in vergelijking met droge omstandigheden. En dan te bedenken dat de gemiddelde motorrijder doorgaans slechts 60% van de maximale grip van zijn of haar band gebruikt! Rechtop door de bocht is dus zeker niet nodig. Er is uiteraard wel verschil tussen banden onderling. Vrijwel alle bandenfabrikanten hebben tegenwoordig sporttoerbanden in hun assortiment die door hun rubbersamenstelling en afvoergroeven zeer goed in de regen presteren. Denk aan de Michelin Pilot Road 3, de Metzeler Roadtec Z8 Interact en de Dunlop Sportsmart 2. Laat je voorlichten bij je motordealer. Wanneer je onvoldoende vertrouwen ervaart in de regen, kan de oplossing gewoon in een ander setje banden liggen.

Minder aquaplaning

In tegenstelling tot autobanden, met platte onderkant, voeren motorbanden door hun ronde vorm het water juist goed af. Dat je in het water meer kunt dan je denkt, laten we ook zien door de 'waterbak-oefening' in de VRO Plus. Hierbij rij je met je motor door, jawel, een waterbak en doe je zelfs uitwijkoefeningen. En raad eens: dat gaat moeiteloos! Zeker de moeite waard om volgend jaar eens te ervaren. De cursusdata van de VRO's in 2014 maken we rond de jaarwisseling bekend.

Zorg voor zicht

Het mag dan wellicht een speerpunt zijn van ‘Stichting Open Deur’, maar een vrij zicht door je helmvizier is erg belangrijk. Monteer daarom een Pinlock of soortgelijk alternatief in je helmvizier: dat voorkomt het beslaan ervan. Wil je of kan dit niet, zet dan je vizier op een klein kiertje. Niet de meest ideale oplossing. Maar wel beter dan niks zien.

Trefwoorden

Meer nieuws