Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

Eerste gladheid gesignaleerd

Foto: Renze van Noord Foto: Renze van Noord

In de laatste maanden van het jaar betekent een heldere nacht vaak koud weer en in het ergste geval vorst aan de grond. De kans op gladheid is inmiddels reëel.

In het binnenland heeft het koude weer op enkele stalen en houten bruggen al geleid tot de eerste lokale gladheid van het seizoen. Dat is overigens vrij laat. Vorig jaar konden de eerste strooiwagens ruim twee weken eerder de weg op.

De eerste gladheid van het seizoen is vaak verraderlijk. Op de gewone wegen is er niets aan de hand en de argeloze weggebruiker verliest op bijvoorbeeld een brug opeens de grip op de weg. De gladheid op de brug is nauwelijks te zien, omdat er een dun ijslaagje op het asfalt ligt. Het verschil tussen een nat wegdek en een ijslaagje is moeilijk te zien, zeker bij een laagstaande zon.

Bruggen en viaducten

Gladheid treedt in het najaar vrijwel altijd het eerst op bij bruggen. Dit heeft alles te maken met de dikte van het asfaltlaagje op een stalen of houten brug. Op een brug is de laag slechts enkele centimeters dik en kan het asfalt snel afkoelen. Op gewone snelwegen is de laag vele malen dikker en dat reageert trager bij het afkoelen in het najaar. Ook speelt de nog warme ondergrond een grote rol. In het voorjaar zal deze dikke laag ook trager opwarmen en is de ondergrond nog koud; dan zijn de gewone wegen langer koud dan de bruggen.

Fietspaden

Niet alleen bruggen hebben dun asfalt, ook fietspaden hebben een dun laagje. Fietspaden kunnen daarom gemakkelijk 1 à 2 graden kouder worden dan de weg ernaast. Ze reageren bij koud weer hetzelfde als viaducten.  Op- en afritten slijten minder, deze worden minder vaak vervangen. Op- en afritten van de snelweg hebben daarom vaak een minder dikke asfaltlaag en worden dus sneller glad.

Wil je zeker zijn van je zaak? Check dan de KNMV Motorweerbericht app voor je van huis gaat.

Bron: MeteoConsult

Meer nieuws