Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

Past je helm goed?

Foto: KNMV Foto: KNMV

Een helm moet goed beschermen en zeker niet van je hoofd afschieten wanneer je een ongeval krijgt. Het Britse verkeersveiligheidsinstituut TRL (Transport Research Laboratory) onderzoekt momenteel de factoren die een rol spelen, wanneer een helm tijdens een ongeluk wél wordt verloren. Hoewel het onderzoek nog in volle gang is, hebben de Britten de eerste resultaten bekend gemaakt.

Zowel actuele als historische cijfers suggereren dat in 10% van de motorongevallen in Groot-Brittannië, de rijder zijn of haar helm verliest. Hoewel in sommige gevallen dit te wijten is aan de motorrijder omdat de helm niet goed was vastgemaakt, zijn er ook zaken bekend waarbij een correct en goed bevestigde helm toch loskwam tijdens een ongeval. 

In Groot-Brittannië maken motorrijders slechts voor 1% deel uit van het verkeersbeeld. Desondanks is in 19% van alle ongevallen met een dodelijke afloop, een motorrijder het slachtoffer. Uit onderzoek is gebleken dat van deze dodelijke slachtoffers, 80% een klap op het hoofd krijgt en dat in 80% van deze gevallen een verwonding aan het hoofd, de meest ernstige verwonding is die wordt vastgesteld. Verder is er sterk bewijs dat laat zien dat 10 tot 14% van de helmen loskomt voor of tijdens het ongeval.

Het Britse onderzoek, middels een enquête, is nog in volle gang. Tot zover geven de resultaten aan:

  • Slechts 40% van de rijders laat zijn/ haar hoofd opmeten tijdens de aankoop. Sommigen schaffen een te ruime helm aan, die (te) makkelijk kan worden afgezet, ook al leek de helm in de motorzaak een goede pasvorm te hebben.
  • 30% van de enquêtedeelnemers heeft problemen met de pasvorm. Vaak omdat een specifiek merk of het modellengamma een verkeerde interne pasvorm biedt.
  • 15% van de respondenten geeft aan de helm via het internet te hebben gekocht. In potentie vergroot dit de kans dat deze aankoop de verkeerde pasvorm of maat heeft.
  • De meerderheid van de rijders hebben het kindbandje van hun helm een beetje los, zodat ofwel één of zelfs twee vingers tussen het kindbandje en de kin gestoken kunnen worden.

Meer informatie over de enquête: klik hier.

Tips voor het aanschaffen van een helm

Waar moet je op letten als je een helm aanschaft? Patrick Telkamp van Nerons Benelux geeft je 7 gouden tips:

  1. Let op een goede pasvorm: niet te los en niet te strak. De helm moet je hoofd goed omsluiten. Laat je hoofd deskundig meten.
  2. Je gezichtveld moet goed zijn. Zorg ervoor dat je goed zicht hebt naar boven en beneden en links en rechts.
  3. Het kinbandje moet niet te los zitten, maar moet ook niet knellen.
  4. Draag een helm die voldoet aan de gestelde veiligheidseisen, dus voorzien van de juiste homologatienummers.
  5. Brildragende mensen moeten rekening houden met een eventuele VPS-zonnevizier, kan deze combinatie wel gebruikt worden? Vraag hiernaar en probeer het zelf uit.
  6. Let er bij een systeemhelm op dat deze gekeurd is, zowel als integraal én als jethelm (P/J homologatie).
  7. Houd de houdbaarheid van een helm (ongeveer 5 jaar) in acht. Ook al ziet de helm er aan de buitenkant goed uit, het belangrijke EPS-foam kan poreus zijn


Bron: TRL (Transport Research Laboratory)/ KNMV

Trefwoorden

Meer nieuws