Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

BMW Motorrad viert negentigjarig jubileum

Foto: KNMV Foto: KNMV

Negentig jaar is een respectabele leeftijd, maar BMW Motorrad is slagvaardiger dan ooit. De Duitsers zitten midden in een modellenoffensief.

Om het negentigjarig bestaan extra luister bij te zetten brengt BMW Motorrad drie jubileummodellen op de markt van haar boxers GS Adventure, R en RT. De grootste troef bleef echter voorbehouden aan de BMW GS, die als enige van de boxermodellenreeks een geheel nieuw motorblok kreeg.

De tweecilinder onderging een drastische make-over en kreeg waterkoeling, als aanvulling op de koelribben. “Dat was nodig om te kunnen voldoen aan de milieueisen”, aldus Edgar Kleinbergen, Manager BMW Motorrad. “Dankzij de waterkoeling konden we een efficiëntere verbranding realiseren, waardoor we voor het eerst de horizontale doorstroming van de cilinders konden loslaten. Tot nu toe moesten de uitlaatbochten altijd aan de voorzijde zitten om ze voldoende te koelen. Met de nieuwe aanpassingen is het blok klaar voor de komende jaren. De boxer blijft onlosmakelijk verbonden met BMW Motorrad.”

Goede zet

De boxer, met zijn karakteristieke tegenovergestelde cilinderkoppen, is onlosmakelijk verbonden met het Beierse motormerk. Hij werd in 1919 ontworpen door BMW-technicus Martin Stolle, die ‘m dwarsgeplaatst inbouwde in motorfietsen van het merk Helios, de voorloper van BMW. Het blok werd ook geleverd aan Victoria en enkele andere merken. In de BMW R32, de eerste echte BMW die in 1923 het levenslicht zag, draaide het blok een kwartslag voor een betere koeling. Een goede zet, zo zou blijken. BMW stopte met het leveren van motorblokken aan andere fabrikanten, waarop Stolle vertrok naar concurrent Victoria. BMW ging zelf verder met het verbeteren van het ontwerp en is daar nooit mee opgehouden.
Het succes van de BMW-tweecilinder is mede te danken aan de BMW GS, die het levenslicht zag in 1980. De typeaanduiding GS staat voor Gelände/Straße en het model is inmiddels het schoolvoorbeeld van een allroad. Kleinbergen weet hoe dat komt: “Dit is het origineel, we doen dit al meer dan dertig jaar. Wat je doet, moet je goed doen. En het karakter van het blok past zo goed bij de GS. Natuurlijk kun je er 175 pk instoppen, maar dat is niet wat een toermotor nodig heeft.”

Meedenkende vering

BMW werkt bovendien al jaren aan semi-actieve vering, een systeem dat uiteraard ook is terug te vinden op de nieuwste R1200GS. “Waterkoeling voel je niet, goede vering wel”, aldus Kleinbergen. “Op dit moment is een systeem dat volledig meedenkt met de rijder nog te ver weg, maar we zijn inmiddels wel zover dat je uit drie standen kunt kiezen, waarna het systeem zelf voor je aan de slag gaat.”

BMW Motorrad biedt op verschillende modellen diverse vormen van het activeren van demping aan. Koploper op dit gebied is de HP4. Deze overtreffende trap van de BMW S1000RR beschikt over het geavanceerde DDC-systeem (Dynamic Damping Control), dat ook wordt gebruikt in de auto-industrie.

In de komende periode zijn er volgens Kleinbergen nog meer modellen te verwachten, waaronder een caféracer ter ere van 90 jaar BMW Motorrad. “We lanceren dit jaar tien nieuwe modellen, omdat we geloven in de kracht van innovatie. We blijven het tempo vasthouden waarin we nu bezig zijn.”

Kijk voor meer informatie op de website van BMW Motorrad.

Trefwoorden

Meer nieuws