Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

Suzuki toont V-Strom 1000 op MOTORbeurs

Foto: website Suzuki Foto: website Suzuki

Nog steeds een concept, maar hij komt wel degelijk naar Nederland: de V-Strom 1000. Eind 2013 staat hij in de showroom.

Een prijs van de sportieve allroad is nog niet bekend. Volgens manager Marketing & Communicatie Arno Jansen van Suzuki-importeur B.V. Nimag moeten we ook hierop nog wachten tot eind 2013. Wel kunnen we melden dat de nieuwe V-Strom ABS krijgt en traction control.

Het nieuwe model ziet er lekker opgefrist uit en oogt een stuk potenter dan zijn kleinere broertje, de V-Strom 650. De splinternieuwe conceptbike (veel onderdelen zijn nog gewoon van plastic) stond op de MOTORbeurs gebroederlijk geparkeerd in een rotstuintje naast zijn stamvader, de ‘DR Big’. Deze allroad heeft zijn oorsprong in 1988 en kreeg in 1990 een upgrade van 750cc naar 800cc. Jansen: “De DR Big is beschikbaar gesteld door het Louwman museum in Den Haag en we zijn er heel erg blij mee. Het neusje is origineel Suzuki-design. Wij waren toch echt de eerste.” Jansen doelt op de ‘snavel’, die inmiddels kenmerkend is voor veel allroads.

Asfaltgeoriënteerd

De V-Strom 650, die in 2012 flink onder handen werd genomen, wordt in verschillende Europese motormedia geroemd om zijn stuureigenschappen, motorblok en handelbaarheid en dat belooft veel voor zijn grote broer. Het rijwielgedeelte van de V-Strom 1000 ziet er behoorlijk sportief uit, met dubbele remschijven voor, aluminium gietwielen en een upside-down-voorvork. De Tokico-remklauwen zijn van het radiale type, wat over het algemeen garant staat voor een krachtige vertraging.

Nederlandse motorrijders moesten het al een tijdje stellen zonder Suzuki’s grote 90° V-Twin, ook bekend uit de TL1000S en de TL1000R. Helaas kon dit blok niet meer voldoen aan de steeds strenger wordende Europese milieueisen. In de VS bleef de V-Strom 1000 (of DL1000) wel gewoon op de markt. Hij kostte daar vorig jaar $ 10.399,- wat omgerekend neerkomt op € 7.900,-. Jansen: “Het 2013-model van de V-Strom 1000 krijgt een compleet nieuw blok. We hadden hem graag eerder gehad, maar Japan kijkt naar de wereldmarkt. In Noord-Europa is er veel vraag naar, in Zuid-Europa rijden veel mensen op lichtere motoren.”

Behalve de V-Strom 1000 kon je op de Suzuki-stand ook de nieuwe Inazuma 250 (21 kW) bekijken en de GSX-R1000Z, ter ere van de één miljoenste GSX-R. Kijk voor meer informatie op de Suzuki-website.

Trefwoorden

Meer nieuws