Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

Opmerkelijke wetswijziging motorrijbewijzen

Foto: Piaggo Foto: Piaggo

Naar nu blijkt heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu halverwege juli een opmerkelijke wetswijziging doorgevoerd rondom motorrijbewijzen. Nadat het ministerie vanuit Europa op de vingers is getikt heeft het een, in onze ogen, onbegrijpelijke aanpassing moeten doen door de ‘Categorie A met code 80' (beperking driewielig motorvoertuig) toe te voegen aan de reeds bekende categorieën.

Code 80 is een beperking die betekent dat het rijbewijs alleen geldig is voor het rijden op een driewielig motorvoertuig. Zonder die beperking is dit een volwaardig motorrijbewijs. Beginnende motorrijders kunnen er vanaf nu voor kiezen om het rijbewijs voor het driewielig motorvoertuig te halen in twee categorieën, namelijk A1 (tot 15kW) en onbeperkt (>15kW).

Op basis van de gegevens die wij op dit moment hebben gekregen, zijn dit de concrete gevolgen van deze aangepaste wetgeving:

A1: Start met rijlessen op je 18e, examen met een tweewielige motorfiets <11kW

  • Je ontvangt na je examen het rijbewijs A1 waarmee je mag rijden op een motor van de categorie A1 en een driewielig motorvoertuig met een maximumvermogen van 15kW.
  • Na twee jaar kun je examen doen voor je A2 motorrijbewijs en vervolgens na twee jaar voor rijbewijs A, het onbeperkt motorrijbewijs. Kortom je valt dan terug naar het oude getrapte systeem, met de bijbehorende examens.

A Onbeperkt: Start met rijlessen vanaf 21 jaar, examen met een motorfiets van 40kw en straks met 50kw (A onbeperkt)

  • Je ontvangt (als je nog geen 24 jaar of ouder bent) rijbewijs A onbeperkt met code 80 (beperking driewielig motorvoertuig) en het ‘normale’ rijbewijs A1 en A2.
  • Twee jaar na afgifte rijbewijs kun je bij jouw gemeente vragen code 80 te laten vervallen of als je 24 bent vervalt dit automatisch en ben je daarna in het bezit van een rijbewijs A onbeperkt, zonder opnieuw examen te doen.

De wijzigingen zijn bij het CBR bekend, maar zij kunnen op dit moment de nieuwe examens nog niet afnemen. Het CBR verwacht eind 2017 klaar te zijn voor deze wijziging.

Arjan Everink, Hoofd Verkeer en Opleidingen bij de KNMV:

"Dit is een onbegrijpelijke ontwikkeling. Het huidige getrapte systeem is juist door Europa opgezet omdat men destijds van mening was dat er een verband zou zijn tussen leeftijd, vermogen en de kans op een ongeval. De KNMV kwam in 2013 al in opstand tegen deze gedachte. Nu, een aantal jaren later, brengt Brussel het systeem zelf weer om zeep met deze nieuwe vreemde toevoeging. Niemand wordt hier gelukkig van. Dit is een ontwikkeling waar zowel de branche als het CBR totaal niet op voorbereid waren."

Trefwoorden