Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

De dagen voor Dakar: Mirjam Pol

Mirjam Pol in actie op haar Husqvarna 450 Rally. Mirjam Pol in actie op haar Husqvarna 450 Rally.

Komend weekend start de 40e Dakar Rally. In de dagen voorafgaand aan de start stellen we een aantal Nederlandse deelnemers aan je voor. In deze editie is het de beurt aan de enige Nederlandse dame die dit jaar op de motor meedoet: Mirjam Pol.

Over Mirjam Pol:

Naam: Mirjam Pol
Geboortedatum: 3 juni 1983
Woonplaats: Borne
Type motor: Husqvarna 450 Rally
Aantal deelnames Dakar: Vijf keer op de motor, vijf keer in de assistentie, dit wordt mijn 11e in totaal
Beste uitslag Dakar: Winnaar damesklassement 2009
Klasse: Marathon (kistklasse)


5.000 loodzware kilometers in minder dan drie weken, waarom doe je in hemelsnaam mee aan deze barre tocht?
Vanwege de uitdaging, het afzien… Het overwinningsgevoel wanneer je een bepaalde situatie voor onmogelijk acht en het vervolgens toch tot een goed einde weet te brengen. De Dakar rally is niet voor niets de zwaarste rally ter wereld en dat trekt mij.

Wat begrijpen buitenstaanders niet van de Dakar waar de insiders juist van gaan glunderen?
Ik denk de wil om te overwinnen en overleven. Hoe meer het tegenzit, hoe mooier de uitdaging wordt. Dat afzien hoort erbij. En dat is dan weer zoiets dat je zelf een keer moet ervaren voordat je het kunt begrijpen.

Wat heb je allemaal aan voorbereiding gedaan?
Wat niet? De grootste uitdaging is om fit en goed voorbereid aan de start te komen. Van daaruit moet je het ‘alleen nog even afmaken’. Dat is iets wat mensen zwaar onderschatten, de voorbereiding...

In mijn geval heb ik eerst een team van goede mensen om mij heen verzameld. Mensen die mij helpen bij het vinden van sponsoren, fysiek en mentaal voorbereiden, handvatten aanreiken, daar waar mijn kennis en kunde ophouden. Voor mij staat alles (het hele jaar door) in het teken van Dakar.

Ik ben ZZP-er en heb de afgelopen 3 jaar ongeveer 5,5 á 6 jaar gewerkt. Dit heb ik met voorbedachten rade gedaan, zodat ik afgelopen juni mijn grootste opdrachtgever (en dus grootste inkomensbron) stop kon zetten. De ‘overuren’ van voorgaande jaren heb ik netjes opgespaard en dat is hetgeen waar ik nu van leef.

Ik train zo’n 5 à 6 keer per week (gemiddeld 30 uur per week), de overige uren zitten in het reizen, bellen, mailen, vergaderen, afspraken maken, verplichtingen naar sponsoren toe, evenementen, beurzen, presentaties, noem maar op. En vergeet uiteraard niet de tijd en energie die in de voorbereidingen gaan zitten met betrekking tot hoogtetraining, roadbooktraining, het uitpuzzelen van de route, voeding enzovoort.

Ik heb gelijk aan het begin van dit jaar gezegd; ik doe het goed, of niet.

Wat is jouw specialiteit?
Navigeren, nadenken en zand rijden.

Heb je een etappe aangekruist om in te vlammen?
Meerdere, maar niet om in te vlammen. Vlammen doe je op een crossbaan, niet in een rally. In een rally moet je met je hoofd rijden. En de Dakar is lang.

Ik kruis etappes aan waar ik denk tijd te kunnen winnen door goed navigeren en slim rijden. Ik kruis etappes aan waar ik denk dat er een hoop ellende over ons heen gaat komen en waar we extra alert moeten zijn. Ik kruis etappes aan waar ik denk dat ik in moet houden in verband met de dagen erna (zoals de eerste dag van een marathon etappes). Kortom, je moet te allen tijde alert zijn, ongeacht de etappe, er is altijd wel iets gaande.

Voor de meeste dagen is er een plan en soms moet je gewoon gaan rijden, er verder niet teveel over nadenken en zien waar het schip strand.

Waar zie je het meeste tegenop?
Niets specifieks. De marathon etappes misschien, daar mag je echt niets kapot rijden, want in het volgende bivak zijn geen team of onderdelen. En verder ben ik ook niet zo’n fan van de hoogte (en kou) in Bolivia. Maar goed, dit zijn geen zaken waar ik tegenop zie. Ik heb gewoon liever een zonnetje en een team die mijn motor nakijkt aan het eind van de dag.

Wanneer ben jij tevreden over deze deelname?
Dat is geheel afhankelijk van het verloop van de wedstrijd. De wedstrijd kan zo verlopen dat je door de omstandigheden met een 100e plaats tevredener kunt zijn dan met een 30e. Daar valt nu nog niets zinnigs over te zeggen.

Volg Mirjam Pol de komende weken via haar Facebook-pagina

Andere Dakar deelnemers aan het woord:

Trefwoorden

Meer nieuws