Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

Motoronderhoud

Foto: Erik van Lent Foto: Erik van Lent

De meeste motorrijders in Nederland zijn op de hoogte van de cursussen en vakopleidingen van de KNMV. Maar ken je de eerste levensbehoeften van je eigen motor? Enkele praktische tips waarmee je kleine onderhoudswerkzaamheden zelf kunt bijhouden.

Controle bandenspanning

Regelmatige controle van de bandenspanning is heel belangrijk. Een goede bandenspanning zorgt voor een betere wegligging, kortere remweg en een langere levensduur van de banden. Houd je hierbij aan de opgave door de fabrikant. Controleer op oneffenheden zoals spijkers die in de band zitten. Wettelijk moet een profiel van een motorband voldoen aan ten minste 1,0 mm diepte – nog veiliger is 1,5 tot 2,0 mm.

Verlichting

Deugdelijke verlichting en veiligheid gaan hand in hand. Controleer voor elke rit de verlichting (groot, dim-, voor-, achter- en remlicht) en de knipperlichten van de richtingaanwijzer. Een reservezekering in de bagageruimte kan geen kwaad.

Motoraccu

Ook de accu moet regelmatig gecontroleerd worden. De hoeveelheid accuvloeistof moet tussen het minimum- en maximumstreepje staan. Vervang bij lekkage de accu direct. Pas op voor aanraking van het accuzuur met huid, ogen of kleding.

Remmen

Controleer bij hydraulisch bediende schijfremmen altijd vóór een rit of er voldoende remvloeistof in het reservoir zit. Is dit niet zo, dan kan dit wijzen op versleten remblokken. Dit kun je ook checken door je remhendel in te knijpen. Voelt de remdruk sponzig aan, dan kan er een lekkage in het gesloten remvloeistofsysteem zijn. Laat sowieso regelmatig de remvloeistof verversen, oude remvloeistof kan namelijk water of luchtbelletjes bevatten en dat is funest voor de remwerking. Kijk bij trommelremmen of de controlepunten op de trommel en het bewegende deel voldoende afstand hebben bij het 'activeren' van de rem. Los van bovenstaande zaken, moeten de remmen uiteraard gewoon goed werken.

Oliepeil

Check regelmatig het oliepeil. Op de meeste moderne motorfietsen kun je dit via een kijkglaasje aflezen. Halverwege het peilglas is goed. Op de peilstok moet de olie zich tussen de minimum- en maximummarkering bevinden. Zorg er in elk geval voor dat de motor niet warm is en recht staat (bij voorkeur op de middenbok). Veeg voor gebruik het peilstokje schoon. Is de motor lange tijd niet gebruikt? Laat dan de olie vervangen.

Ketting en cardan

De meeste motoren zijn voorzien van kettingaandrijving. Daarbij moet je wel in de gaten houden of deze goed gesmeerd is. In het midden van het langste rechte stuk moet de ketting ongeveer 3 cm op en neer kunnen bewegen. Bij regenweer en voor lange ritten is het raadzaam vaker de kettingspray te gebruiken. Controleer bij cardanaandrijving goed of de as niet lekt.

Koelvloeistof

Bij motoren met vloeistofkoeling moet regelmatig worden gecheckt of er nog voldoende vloeistof in het reservoir zit. Draai nooit in één keer de dop van de radiator of het expansievat open als de motor nog warm is! De hete koelvloeistof kan nog onder druk staan en spontaan gaan koken, waardoor je brandwonden kunt oplopen. Bij moderne motorfietsen is het niveau direct af te lezen en hoeft het systeem niet geopend te worden. Als je motor luchtkoeling heeft (bij oudere modellen), kijk dan of de ribbels schoon zijn. Als er modder op zit zal de koeling minder goed werken.

Het juiste motorslot

Zorg voor een slot van het type dat de verzekeraar in zijn voorwaarden van je eist. Is een ART-slot vereist, gebruik dit dan ook. Anders hoef je bij diefstal niet op vergoeding te rekenen. Wil de verzekeraar een ART-beugelslot, gebruik dan geen schijfremslot. Anders krijg je bij diefstal de schade niet uitgekeerd.

De motordealer

Voor de rijders die regelmatig met de motor op pad zijn of in het verleden vele kilometers hebben gemaakt, zullen deze onderhoudstips gesneden koek zijn. Toch zijn er veel motorrijders bij wie er lange periodes tussen hun ritten zitten, of die het niet prettig vinden de aanbevolen kleine technische ingrepen zelf uit te voeren. Ben je niet zeker van je zaak of heb je een lange rustpauze moeten inlassen voor je motor? Dan is het altijd het beste om je motordealer te raadplegen.