Deze website maakt gebruik van cookies Meer informatie sluiten
Aanmelden nieuwsbrief

Motorkeuzewijzer

Om erachter te komen welke motor bij je past, kun je onderstaande Motorkeuzewijzer raadplegen. Door het beantwoorden van een aantal vragen ben je er snel achter wat voor jou de juiste motor is!

  • Ik heb een motorrijbewijs Ja

  • Automaat of schakelen? Schakelen

  • Ik wil mijn motorrijbewijs graag halen Beide

  • Ik gebruik mijn motor alleen in de stad Ja

  • Woon-werk of hobby? Nee

  • Ik hecht waarde aan comfort Asfalt

  • Ik rij sportief Asfalt

  • Avontuurlijk? Asfalt

  • Road of all-road? Asfalt

  • Verhard of onverhard? Asfalt

  • Nostalgie? Asfalt

  • Racen? Asfalt

  • Windbescherming? Asfalt

  • Spelen of semi-volwassen? Asfalt

  • Power of Cruisen? Asfalt

  • Motorkeuzewijzer uitkomst: ...

    Foto: Photographer: Schedl R. Foto: Photographer: Schedl R. Supermoto
    Een supermoto past het beste bij jou.

    Kappen en draaien, rijden op het scherp van de snede en puur motorplezier zijn termen die dit type motor op het lijf zijn geschreven. 

    Dankzij de enorme wendbaarheid van een supermoto is stadsverkeer een eitje. En ook buiten de stad red je je uitstekend, al moet worden gezegd dat een supermoto niet ideaal is voor lange snelwegritten.

    De hardcore supermoto's zijn inmiddels geëvolueerd van crossers met straatbanden naar 'volwassen' straatmotoren. De nieuwste eencilinders zijn zo geciviliseerd, dat je er moeiteloos 180 km/u mee rijdt. En als je wilt, kun je ook beschikken over een potente twee- of driecilinder. In dat geval heb je het over een 'hypermotard', de overtreffende trap van een supermoto.

    Sommige fabrikanten leveren hun supermoto's en hypermotards standaard met kofferset, zodat een trip naar de Eifel een reële mogelijkheid wordt. Misschien is dat een beetje masochistisch, maar 'work hard, play hard' is een motto dat wel bij dit soort motoren past.

    Foto: Triumph Motorcycles Foto: Triumph Motorcycles Naked
    Een naked bike past het beste bij jou.

    Een volle kuip is aan liefhebbers van nakeds niet besteed. Zij gaan voor de pure schoonheid van een motor zoals-ie bedoeld is. Alle techniek moet zichtbaar zijn, plastic doet daar alleen maar afbreuk aan. Dat betekent wat meer werk tijdens het poetsen, maar dat hebben naked-adepten er graag voor over.

    Gelukkig hoef je op comfortgebied niet heel veel in te leveren, want de vorm van koplamp, instrumentenpaneel en tank kunnen veel verschil maken in de hoeveelheid wind die je vangt. Ook een 'flyscreen' uit het accessoireschap doet soms wonderen, al past zo'n spoilerruitje niet op alle motoren.

    Nakeds zijn er in alle soorten en maten. Van relaxed en goedkoop, tot hypersportief, peperduur en met alle toeters en bellen die een aspirant-coureur zich maar wensen kan. Behalve het kuipwerk dan.

    Foto: Kawasaki Foto: Kawasaki Sporttoer
    Een sporttoermotor past het beste bij jou.

    Als je graag lange afstanden aflegt, maar ook van lekker sturen houdt, is een sport-toermotor de juiste keus. De comfortabele zithouding voorkomt dat je gebroken op je plaats van bestemming aankomt.

    Sporttoermotoren zijn vaak zware jongens, met soms een teruggetunede versie van een sportief motorblok. Veelal heeft de fabrikant de motor speciaal ontworpen om veel koppel te leveren, de kracht waarmee je krukas per omwenteling ronddraait. Dat rijdt heerlijk relaxed, al kun je met een beetje ervaring sportieve rijders nog flink in verlegenheid brengen. Kijk maar eens naar de Kawasaki 1400GTR hierboven. Ook de BMW K1600 GT is een wolf in schaapskleren: z'n potente zescilinder bulkt van het vermogen en klinkt mega-sportief.
      
    Ga je lange reizen maken met je sporttoermotor, let dan even op als je met volle bepakking en passagier gaat rijden. De manier waarop je motor reageert kan er behoorlijk door veranderen. Een rondje bandenspanning en vering checken kan het verschil maken tussen een leuke en een mislukte vakantie.

    Foto: MV Agusta Foto: MV Agusta Sportmotor
    Een sportmotor past het beste bij jou. Nu is het alleen nog de vraag waarvoor je 'm wilt gebruiken!

    Als je graag af en toe een circuitdag meepakt, is een zeshonderd helemaal zo gek nog niet. Prima om de ideale lijn te leren rijden en uitgerust met alles wat je nodig hebt voor een geweldige circuitervaring. Je moet 'm alleen wel flink uitmelken, want de echte power vind je pas voorbij 11.000 tpm. Op de openbare weg komt dat potentieel er niet altijd uit en rijd je regelmatig 120 in de eerste versnelling.

    Als je toch wat meer power wilt, kun je natuurlijk ook een dikke duizend overwegen, zoals de hierboven getoonde MV Agusta F4 RR. Maar de kans is groot dat je ook dan niet het potentieel eruit haalt, dat erin zit. Steeds meer motormerken (bijvoorbeeld Aprilia) ondervangen dat door hun hypersportmotoren uit te rusten met een heel scala aan elektronische hulpmiddelen, waardoor jij net als Biaggi driftend door chicanes vliegt en achteloos een powerwheelie weggeeft.

    Natuurlijk kun je het ook heel anders aanpakken en voor een potente tweecilinder kiezen. Veel power in het middentoerengebied, soms een beetje bokkig onderin, maar barstensvol karakter.

    Foto: Moto Guzzi Foto: Moto Guzzi Retro
    Een retromotor past het beste bij jou.

    Voor de romantici onder ons is een retro het helemaal. Wegzwijmelen bij échte koelribben, spaakwielen, metaal in plaats van plastic en chroom om het af te maken. De hierboven getoonde Moto Guzzi V7 Special heeft alle bovengenoemde ingrediënten.

    Het belangrijkste criterium voor een retro is dat hij als twee druppels water op een klassieke machine lijkt. Triumph, Kawasaki en Moto Guzzi bieden je verschillende modellen, die je gewoon nieuw bij de dealer kunt kopen. Ook Honda biedt je met de CB1100 het beste van twee werelden: moderne techniek in een nostalgisch jasje.

    Heb je een A2-rijbewijs? Dan is een Royal Enfield Bullet misschien wel wat voor je. Wordt tegenwoordig in India gemaakt voor een prikkie, rijdt heerlijk en steelt de harten van alle omstanders.

    Foto: Foto: Yamaha Motor Nederland Foto: Foto: Yamaha Motor Nederland Enduro
    Een enduromotor past het beste bij jou.

    Het leuke van een enduro is dat je ermee kunt offroadrijden en er ook even een brood mee kunt halen bij de bakker. Jawel, je mag ermee op de openbare weg.

    Op een enduro zit namelijk een kentekenplaat, verlichting en een snelheidsmeter. Je kunt dus in theorie naar een evenement rijden, je daar lekker uitleven en weer terug rijden naar huis. Als je niet te ver weg woont tenminste, want de actieradius van dit type motor is beperkt. Daarom zetten de meeste mensen hun enduro op een aanhanger als ze langere afstanden moeten overbruggen.

    Snelweggebruik is niet aan te raden met een enduro, want de noppenbanden zijn voornamelijk op offroadgebruik gericht en slijten bij hoge snelheden vrij snel. Je kunt er wel straatbanden of dual-use banden onder zetten en 'm inzetten als supermoto, maar dan breek je geen potten bij een offroadrit.

    Een enduro heeft veel overeenkomsten met een echte crosser, maar is over het algemeen qua vering en motorafstelling wat minder extreem. Dat is een bewuste keuze, want het laatste wat je op een hazenpaadje wilt, is een motor die er zélf als een haas vandoor gaat. Heb je toch behoefte aan de volle klap vermogen, dan kun je bij de meeste moderne enduro's een andere motormapping kiezen. Leve de elektronica!

    Foto: BMW Group Foto: BMW Group Allroad
    Een allroadmotor past het beste bij jou.
    

    Niet alleen avonturiers weten de allroad te waarderen. Ook mensen die dagelijks heen en weer naar hun werk rijden, houden van dit robuuste motortype. Dankzij de vele bagagemogelijkheden, het brede stuur en de hoge zitpositie rijd je als een vorst. Niet voor niets prijken de diverse allroadmodellen bovenaan in de Nederlandse verkoopstatistieken voor motoren.

    Allroads zijn er van relatief goedkoop tot heel duur, met een keur aan accessoires en elektronische pakketten waar je u tegen zegt. Wat dacht je bijvoorbeeld van semi-actieve vering? Je kiest een standaardinstelling en de motor past zich aan, al naar gelang de staat van het wegdek. Niet alles is overigens automatisch, want als je ABS hebt, moet je dit zelf uitzetten op onverhard.

    De laatste jaren is de keuze voor allroads flink uitgebreid en dan met name in het zware segment. Maar ook de lichtere modellen zijn niet te versmaden en staan garant voor een heerlijk potje sturen. Denk maar eens aan een Kawasaki Versys 650 of een Suzuki V-Strom 650.

    Foto: Honda Foto: Honda Toer
    Een toermotor past het beste bij jou.

    Bij een toermotor ligt de focus vooral op comfort. Als je graag lange afstanden wilt afleggen, al of niet met passagier en bagage, is dit de meest luxueuze manier van reizen op twee wielen. De hierboven getoonde Honda Goldwing GL1800 is daar een goed voorbeeld van. Tijdens lange ritten kun je je rechterpols wat rust geven door de cruise control aan te zetten.

    Anders dan bij een sporttoermotor gaat het niet in de eerste plaats om flitsend sturen, maar om echt relaxed rijden. Daardoor vallen ook cruisers binnen de toer-categorie. Denk bijvoorbeeld aan een Harley Davidson Electra Glide Ultra Limited Edition of Victory Vision Tour. Ze hebben allemaal één ding gemeen: het ontbreekt je aan niets onderweg. Budget-toermodellen zijn er ook, bijvoorbeeld de Honda Deauville.

    Door de hoge mate van comfort kun je met een toermotor verbazend lange reizen maken. 'Rustig aan, dan breekt het lijntje niet' is een uitstekend advies voor een heerlijk ontspannen vakantie.

    Foto: Honda Foto: Honda No-nonsense bike
    Een no-nonsense bike, een motor waar je geen omkijken naar hebt, dat is de motor die bij jou past.

    Kijk maar eens naar de Honda NC700-serie. Typische no-nonsense-motoren, die tot in detail zijn ontworpen om zo zuinig mogelijk te rijden.

    Ook een Yamaha Diversion is zowel nieuw als tweedehands een motor waarmee je op safe speelt.

    Als geen zin hebt om regelmatig de ketting te smeren, kun je een motor met cardanaandrijving of tandriemaandrijving overwegen. Voor beide varianten kun je terecht bij BMW.

    Rijd je in de A2-categorie, kijk dan eens naar een Kawasaki ER-6. Wordt veel gebruikt door rijscholen en je kunt er een lekker potje mee sturen.

    Foto: Yamaha Motor Nederland Foto: Yamaha Motor Nederland Semi-automaat
    Een semi-automaat is een motor zonder koppelingshendel, waarbij je desgewenst met knoppen op het stuur zelf kunt op- of terugschakelen. Gebruik je die knoppen niet dan doet de motor het schakelwerk voor jou. Honda en Yamaha bieden semi-automaten aan.

    Jawel, ze zijn er echt. Motoren die zelf schakelen zonder dat je ook maar iets hoeft te doen. Niet te verwarren met een Continu Variabele Transmissie (CVT) zoals bij een Aprilia Mana 850 of een Track T-800 CDI. Een echte semi-automaat werkt nog steeds met een conventionele versnellingsbak.

    Veel mensen denken meteen aan een Yamaha FJR1300AS en de Honda VFR1200F DCT, maar er zijn ook goedkopere alternatieven zoals een Honda NC700 S/X/D met DCT.

    Voor het A1-rijbewijs zijn er inmiddels ook een aantal semi-automaten komen overwaaien uit Azië. De Kymco 125 K-pipe bijvoorbeeld. De tijd dat deze technologie duur en exclusief was, is daarmee definitief voorbij.

    Foto: Suzuki Foto: Suzuki Motorscooter
    Een motorscooter past het beste bij jou.

    Ooit een rebels vervoermiddel voor nozems, daarna voor geitenwollensokken-types en inmiddels weer helemaal populair. De motorscooter is niet meer uit het straatbeeld weg te denken en wordt zelfs ingezet als motortaxi.

    Schoolvoorbeeld van een moderne luxueuze motorscooter is de Suzuki Burgman. Maar de motorscooter werd pas echt weer een hit door de strak sturende en potente Yamaha TMAX. Inmiddels zijn er tal van andere scooters die qua rijgedrag aardig in de buurt komen van een motor. Dankzij de Continu Variabele Transmissie (CVT) is de acceleratie verrassend pittig.

    Enkele uitzonderingen daargelaten, zijn motorscooters vooral gemaakt met het oog op comfort. Je zit redelijk uit de wind en je kunt er aardig wat bagage in kwijt. Je helm bijvoorbeeld. Of twee helmen. Want ook een passagier meenemen is geen probleem.

    Ook voor het A1-rijbewijs zijn er meer dan genoeg passende scooters te vinden.

    Foto: Piaggio Foto: Piaggio AutoMoto
    Een automoto, dat wil zeggen een Piaggio MP3 of een Quadro, past het beste bij jou.

    Let wel op: heb je voor 19 januari 2013 je B-rijbewijs gehaald, dan mag je daarmee op een automoto-voertuig rijden. Wanneer je na 19 januari 2013 je B-rijbewijs hebt gehaald, dan dien je voor dit type voertuig over een A-rijbewijs te beschikken. Dat geldt overigens voor alle driewielige voertuigen.

    Een groot verschil met de meeste driewielers is dat een automoto kan overhellen in een bocht. Zodra je gaat rijden, gaat de vergrendeling eraf en wordt-ie beweeglijk. Er is maar één ander model driewieler die dit kan en dat is een Carver.

    Geen advies
    Uit deze test komt geen passend advies voor jou.

    Doe de test opnieuw.

    Foto: Ducati Foto: Ducati Muscle bike
    Een muscle bike, een stevige motorfiets met spierballen, dat is de motor die bij jou het beste past.

    Was het muscle bike-segment lange tijd voorbehouden aan Yamaha VMAX-bezitters, inmiddels gooi je ook hoge ogen met een Triumph Rocket III, Suzuki Intruder M1800R, Harley-Davidson V-rod Muscle of Ducati Diavel.

    Triumph lanceerde in 2003 de Rocket III, een 2294cc zware powercruiser. Deze driecilinder was in theorie een regelrechte bedreiging voor de cultstatus van de VMAX, maar het duurde lang voordat de Britse motor een vaste schare enthousiaste volgelingen kreeg.

    Koppelbeest

    Anders dan bij de VMAX moest de Rocket het niet zozeer hebben van topvermogen, maar meer van zijn overdonderdende hoeveelheid koppel (de kracht waarmee de krukas per omwenteling ronddraait) - bij praktisch alle toerentallen. Kawasaki deed in 2004 een goede poging met de Vulcan 2000, maar hoewel beresterk wist deze ietwat 'gewone' motor het niet te schoppen tot de status van echte muscle bike. Suzuki deed het in 2006 een stuk beter met de scherp gelijnde Intruder M1800R. Een machine waarbij je - net als op de Triumph - echt goed na moest denken, voordat je het gas vol open draaide.

    In 2005 bracht Harley-Davidson een krachtige Screamin' Eagle CVO-versie van de V-rod op de markt, die de opmaat zou blijken voor een nóg sterkere versie. Deze V-rod Muscle kwam op de markt in 2008, tegelijk met de geheel vernieuwde Yamaha VMAX. Dat Yamaha niet stil had gezeten, bleek wel bij de introductie. Met een vermogen van 200 pk is deze muscle bike tot op heden ongeslagen.

    Toch blijven er kapers op de kust, zoals de Ducati Diavel. Een onverwacht lekker sturende machine, die eruitziet als een powercruiser en bijna net zo hard accelereert als de VMAX. Opvallend is dat de krachtcentrale een 162 pk sterke tweecilinder is die afkomstig is uit een superbike en is getuned voor maximaal koppel in het middentoerengebied.

    Elk van deze motoren heeft zijn eigen charme, die verder reikt dan alleen het aantal pk's. Toch blijft dit letterlijk en figuurlijk hun kracht.

    
    Foto: Harley-Davidson Foto: Harley-Davidson Custom motor
    Een custom is de motor die het beste bij jou past.

    Vraag een kind of het een motor wil tekenen en de kans is groot dat je een chopper krijgt voorgeschoteld. Dat was in de jaren zestig wel anders, want toen waren afgeleiden van de legermotor Harley Liberator populair in Amerika. Dat was mede te danken aan motorrijdende filmsterren als James Dean en Steve McQueen. In de seventies wonnen de choppers echter terrein, zeker na het succes van de film Easy Rider in 1969. De ‘Captain America-bike’ van Peter Fonda en de ‘Billy-bike’ van Dennis Hopper worden ook nu nog gezien als stijliconen.

    Eigen stijl

    Easy Rider bracht een trend op gang, waarbij motoren helemaal werden omgebouwd en overgespoten, tot ze volledig naar wens waren. De Daytona Speed Week zou nooit meer hetzelfde zijn. Het uiterlijk van de fabrieksmodellen veranderde geleidelijk mee en de voorvorken en sturen werden steeds langer. Uiteindelijk besloot Harley-Davidson in 1999 een complete afdeling te wijden aan het personaliseren van motoren, om aan de groeiende vraag naar exclusiviteit te voldoen. Custom Vehicle Operations (CVO) was een feit.

    Het aanbrengen van een eigen stijl is mateloos populair en er wordt zelfs een WK 'Custom Bike Building' georganiseerd. Sommige custom-bouwers zijn er wereldberoemd mee geworden. Ben je een beetje handig en heb je een goed idee? Wie weet kunnen we jouw creatie binnenkort op de weg bewonderen!

    Foto: Ad Kievit Foto: Ad Kievit Kies voor een KNMV-gediplomeerd motorrijinstructeur
    Jij wil je rijbewijs halen. Kies dan voor kwaliteit, kies voor een KNMV-gediplomeerd motorrijinstructeur (KGI).

    Een KGI'er heeft op eigen initiatief een aanvullende motorvakopleiding bij de KNMV gevolgd. Ook volgt hij/zij een verplichte jaarlijkse bijscholing. Instructeurs hebben meestal zelf ook motorrijden als hobby en zijn heel enthousiast in het lesgeven aan beginnende motorrijders.

    Klik hier om een KGI'er bij jou in de buurt te vinden.

  • Reset motorwijzer